Kära spelföretag, sluta vifta kukar i mitt ansikte

Robert Jonsson
Artiklar

Kratos, Marcus Fenix och Chris Redfield har alla någonting gemensamt. De är skittrista karaktärer som med sin blotta närvaro gör sina spel mindre intressanta att spela. Det finns få saker som är mer avtändande med ett spel då man ser att det är ännu en vit, manlig protagonist som käkat mer anabola steroider än ett helt gym? Nu kanske någon skriker: inte alla män! Visst, alla käkar inte steroider. Det har faktiskt blivit mer sansade hjältar på sistone . I Gears of War 4 är Marcus son, JD, huvudrollsinnehavaren och även om han är biffig är han mer realistisk än sin far. Han är dock fortfarande skittrist.

Förra veckan utannonserade Rockstar Games Red Dead Redemption 2 med en poster föreställande sju silhuetter. Vi ska med andra ord få ta del av en stark ensemble och det ser ut att bli hur ballt som helst. Sedan kollar vi närmar på bilden och ser att det är sju män. Total korvfest. Plötsligt så dör allt intresse för spelet. Det var under all kritik att Rockstar inte fick in en enda spelbar kvinna i Grand Theft Auto V, och att de nu misslyckas med det då det är sju karaktärer är mer än bedrövligt. Det är en katastrof.

Ibland är det helt okej att ha en man i huvudrollen, det är inte vad jag invänder mot. Det är det faktum att jag alltid serveras med en biffig karaktär med kuk som jag förväntas att njuta av till fullo. Oftast helt i onödan också. Spel som Forza Horizon, Dying Light, Far Cry 3 & 4 eller någon av de tusentals skjutarspelen är alla bovar i dramat. Huvudrollen saknar allt som oftast en djupare historia så varför ska då protagonistens låsas till ett specifikt kön? Varför inte låta spelaren i början få välja ett kön och därmed låta dem ta del en unik röst utifrån sitt val?

Ett närbesläktat problem är spel som inkluderar kvinnor, men som gör dem omöjliga att spela. Vi kan ta Gears of War 3 & 4 som exempel. De har med kvinnor, men har gjort dem i stort sett omöjliga att spela. Gears-spelen bygger upp dramat kring en grupp personer som arbetar tillsammans, så hur svårt är det egentligen att låta oss spelare att få välja vilken karaktär vi spelar? Det finns inga skäl spelmässigt eftersom de alla fungerar likadant. Så varför får inte jag som vill spela kvinnor lira som skittuffa Kait, medan min vän som trivs bättre med en manlig roll får spela den aptrista JD? Visst, det går att lösa med en hel del krångel, men min önskan till val motarbetas aktivt i spelets grunddesign. Det var ännu värre i Gears of War 3. Det var ett sant huvudbry att fördela de fyra rollerna till rätt personer. Sådant gör mig bara frustrerad. Varför ska det vara så svårt att låta oss spela med den karaktär som vi klickar med?

Jag är trött på det här, så oerhört trött på när spelföretagen stolt kommer fram och trycker upp kukar i mitt ansikte. Inte för att jag har något emot kukar, men det vore trevligt om jag fick välja själv om jag vill ha det. Var är variationen? Jag hoppas på att spelföretagen i framtiden låter oss få välja kön på huvudrollen. Eftersom de flesta spel stjäl från rollspelen hoppas jag att de börjar sno valbara kön härnäst. För det är just nu rollspelen som gör det här bäst. Det är bara se på fantastiska fem-Shep från Mass Effect-serien till exempel.

Visst, det kostar säkert lite tid och pengar men är det inte värt det om fler känner sig inkluderade?

Betyg

Snittbetyg 1 / 5. Antal röster: 2