Det finns spel som ligger på gränsen till perfektion. Life is Strange är ett av dem. På ytan må det se fantastiskt ut med en domedagsstorm på väg mot staden Arcadia Bay samtidigt som den unga studenten Max får krafter att påverka tiden och därmed förhindra saker från att ske. Det är dock inte spelets styrka, även om spelmekaniken att manipulera tiden och lista ut hemligheter i konversationer är fantastisk. Nej, istället ligger spelets styrka i den jordnära berättelsen då Max interagerar med sina klasskamrater, sin bästa vän och de vuxna i Arcadia Bay. Allting sköts med extremt skicklig fingertoppskänsla där trovärdiga relationer skapas på ett sätt som få andra spel lyckas med. Genom att fokusera på det som verkligen betyder något istället för det episka och omvälvande har Dontnod Entertainment lyckats med att skapa en modern klassiker som alla bör spela.
Innehållsansvarig
Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.