Om förra lördagsachievementen var enkel att få är dagens i princip omöjlig. Vi tar och blickar tillbaka till Gears of Wars 2 med dess mardrömsachievement Seriously 2.0.
Seriously 2.0 (50)
I Gears of War fanns det en achievement som hette Seriously och tvingade spelaren att döda 10 000 fiender. När tvåan kom ville Epic givetvis överträffa sig själv, så istället för 10 000 var man nu tvungen att döda 100 000 fiender. Låter det mycket? Det är inte i närheten av vad det egentligen är. Visserligen räknas det ihop oavsett om du kör kampanjen eller multiplayer, men om du plockar alla multiplayerachievements och spelar igenom kampanjen två gånger har du uppskattningsvis fått ihop 5 000 dödsfall. Med andra ord, du har inte ens fått ihop en tiondel.
Istället handlar den här achievementen om att grinda utav bara fan. Det finns två ställen i spelet som lämpar sig extra väl för det. Först i Akt 1, närmare bestämt under kapitel 4. Ta kommando över kanonen och börja skjuta på alla locust som tar sig upp ur marken. När alla är döda laddar du om checkpointen och upprepar processen. Det andra tillfället är under kapitel 5 i Akt 5. Genom att ta kontroll över en brumak, skjut ihjäl de båda grupperna av locust som närmar sig dig och ladda sedan om checkpointen. Det här upprepar du igen och igen och igen och…
Ovanstående tips hjälper dig på traven, men det tar ändå uppskattningsvis 12-16 timmar, alltså i princip två arbetsdagar. Är tiden värd det för 50 gamerscores? Jag tycker inte det, så därför har jag inte denna achievement. Jag tror jag har dödat runt 5 000 fiender, men det känns rätt meningslöst för mig att stoppa i spelet bara för att döda 95 000 fiender till.
Tanken är förstås inte att man ska sitta och grinda dem, utan achievementen är förstås till för att uppmuntra till multiplayerspel, men så länge fastnar jag inte i ett Gears of Wars-spel. Gör någon det? Ja, förutom Spelbloggens egen Rickard Olsson då förstås?