Rädslan för Animal Crossing på mobilen

Thord D. Hedengren
Artiklar

Nintendo utannonserade inte bara sin nya konsol, eller vad Nintendo NX nu är, nyligen – de berättade även vad vi har att vänta till våra smarta telefoner. Miitomo är en framgång, med hundratusentals dollar i vinst i månaden, men det är också en betydligt mer lågmäld app-produkt än vad många gamla Nintendo-diggare hade hoppats på.

Tur då att de två kommande apparna – låt oss kalla dem så tills vidare – är betydligt mer anrika varumärken. Animal Crossing och Fire Emblem är nämligen vad som vankas, någon gång under hösten.

Först och främst, låt oss klargöra att vi inte alls vet vad för typ av appar som kommer produceras med dessa varumärken. Det enda som är sagt, och inte i särskilt många ord ska tilläggas, är att Fire Emblem-appen kommer vara av spelkaraktär, medan Animal Crossing-diton ska utöka upplevelsen till ett befintligt spel. Måhända betyder detta att Fire Emblem får free to play-behandling i Clash of Clans-stuk, med nintendosk generositet, vilket faktiskt inte låter så dumt. Samtidigt är det få spelserier som, spontant, skulle lämpa sig bättre för free to play än Animal Crossing.

Det enda vi fått se från de utannonserade apparna - två logotyper
Det enda vi fått se från de utannonserade apparna – två logotyper

Jag är livrädd för det senare. Enda anledningen till att jag inte spelar Animal Crossing: New Leaf dagligen är att jag inte pallar dra med mig en Nintendo 3DS överallt. Däremot är min iPhone sällan utom räckhåll, och tänk så enkelt det vore att få en pushnotis som påminner mig om att det finns ett brev i min brevlåda, eller att någon kommer och hälsar på. Animal Crossing-spelen är ypperliga för korta sessioner, dagligen men gärna flera gånger om dagen, och således perfekta för mobilen. Det låter förvisso som att det rör sig om en nedbantad upplevelse, hela biten med att utöka ett spel till en Nintendo-konsol, men samtidigt: tänk så bra det kunde bli.

Fast nu är jag inne på ett farligt spår. Kom ihåg att det, än så länge, inte finns något direkt incitament för Nintendo att göra fantastiska spel till mobila plattformar. Egentligen vill ju Nintendo sälja konsoler och spel därtill, likt Apple – och alla andra! – vill de äga sitt ekosystem. Hur länge det är möjligt, hur många ekosystem vi kan ha, återstår att se, men såvida Nintendo NX inte är ett ekosystem inom ekosystemen (inte troligt), så är det inte troligt att företaget gett upp drömmen om forna storhetstider. Varför skulle de? Visserligen säljer Wii U dåligt i jämförelse med konkurrenterna, men kvalitén är det inget fel på. Den skulle Nintendo kunna flytta med sig till andra plattformar, men så länge de står för kvalitet och nostalgi, med starka varumärken, så måste det se riktigt illa ut för att de ska göra en Sega och dra sig ur hårdvarusvängen. Vi kanske kommer dit, men inte ännu.

Min mii har besök i Miitomo
Min mii har besök i Miitomo

Allt det sagt: Nintendo har släppt en app till iOS (Miitomo), och även om det inte är ett spel så ska Fire Emblem-appen som kommer i höst vara det. Fire Emblem är ingen liten spelserie, framgångarna till framför allt 3DS på sistone är inget att skratta åt, det här är seriösa siffror, kritikerrosat dessutom. Det kan bli bra. Nej, låt mig rätta mig själv – det kommer bli bra. Nintendo kommer inte släppa en halvdan app designad för att lura dig på dina surt förvärvade slantar. Det här är trots allt ett företag som, överlag, vill vara schyssta, och agerar därefter. Syftet med apparna är att du ska bli så himla fast, så himla kär i varumärket de säljer, och så nintendofierad, att du faktiskt köper en Nintendo-konsol, med fullstora spel, för fullstora upplevelser. Det är en trixig balansgång så klart, för blir apparna för säljiga eller begränsade så är de inte säljande upplevelser, samtidigt som de inte får vara good enough i sig – du ska fortfarande vilja ha mer. Miitomos framgångar, för den går bra trots att appen inte är utrullad i hela världen ännu, visar på förståelse för detta. Hur det artar sig med ett mer direkt spelrelaterat varumärke som Fire Emblem återstår att se.

Och hur Animal Crossing-appen ter sig, det är jag på allvar nyfiken på. För här har Nintendo en möjlighet att göra något som miljontals kommer använda varje dag. Med en vettig affärsmodell så blir det tveklöst en titel med existensberättigande, under förutsättning att det är något som liknar ett fullstort Animal Crossing-spel då, förstås. Jag tror verkligen inte vi får det, Animal Crossing säljer konsoler och det är där Nintendo vill vara, men visst kan vi väl få drömma lite?

Eller mardrömma, beroende på hur du ser på det.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0