Så känns det att fastna mellan två portaler

Maria Sjöberg
Artiklar

Du kanske också har upplevt karaktärer som skuttar där de inte ska, stegar som leder till synes ingenvart eller att stenfasaden på en byggnad bara är en slät neonfärg. Det är lustiga företeelser men det är ingenting mot när spelmiljön buggar ur på riktigt. Då känns det som att jag har hittat en reva i The Matrix. När det händer stannar jag gärna kvar en stund och beundrar utsikten.

glitch-da
Toto, jag har en känsla av att vi inte är i Thedas längre.

I verkligheten hade jag antagligen lagt mig ned för att hyperventilera mig in i döden men i spelvärlden är det intressant att hamna i limbo. Dels är det en påminnelse om att spelskapare inte är perfekta människor, dels är det ett särskilt äventyr att hitta dessa buggar.

dragon-age-ii-graphic-glitch
Vem har knarkat och vad knarkade ni egentligen?!!

I speedruns (snabbspelningar med klara mål under tidspress) är världsbuggarna skillnaden mellan liv och död. Allting klockas och därför behövs genvägar igenom det mindre essentiella i spelet. Det leder såklart till att du får se en del saker som det kanske inte var meningen att du skulle se. Som till exempel en bar himmel under dina fötter i Ocarina of Time.

zoot
Jag vill jättegärna ta ett dopp i din, eh, infinity pool.

Här om dagen hittade jag en inspelning på när Chell fastnar mellan två portaler i Portal. Resultatet är en svindlande upplevelse som paradoxalt nog gör mig både lugn och nervös på samma gång.  Jag föreställer mig att det skulle kunna byggas ett skräckspel enbart på fantasin att fastna i verklighetens mellanrum. Varsågod för den idén.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0