Sonys mod-misstag

Thord D. Hedengren
Artiklar

Den 28 oktober släpps en uppdaterad version av ett av världens bästa spel, The Elder Scrolls V: Skyrim. Det betyder att PlayStation 4- och Xbox One-spelare äntligen kan få uppleva Skyrim som det sett ut för glatt moddande Windows-spelare i flera år. Detta är en bra sak, för högupplösta texturer och mer visuellt godis gör de nordiska vidderna alltmer levande.

Det är dock inte bara uppgraderad grafik som väntar i nya Skyrim, utan även stöd för moddar för konsolspelare. Om du levt i konsolvärlden hela ditt liv så är det kanske svårt att förstå varför det är en så stor grej, men låt mig förklara det så här: Mitt Windows-Skyrim var nästa generation innan nästa generations spelkonsoler ens var släppta. Det är fortfarande svårt för konsolspelarna att matcha mitt moddade Skyrim, och det har inte ett dugg att göra med “PC Master Race” eller att jag har en övergrym spelburk. Nej, det är moddarnas förtjänst.

Moddar är många saker, men när de är som bäst är de en korsning mellan patchar, mikrotransaktioner (hästrustning, någon?), och traditionell DLC. Spel som engagerar nog för att få ett levande modcommunity lever längre, och spelarna får mer för sina pengar. Det har varit något för Windows-spelare enbart, men nu letar moddarna sig till konsolerna. Just nya Skyrim och Fallout 4 – båda från Bethesda, båda med väldigt levande modcommunityn till Windows-plattformen – är ypperliga fanbärare för att introducera fenomenet moddar för konsolspelarna. Men nu blir det inte så, för Sony har bestämt sig för att dra i handbromsen och tillåter inte moddar till PlayStation 4.

Eller ja, så sent som i går ändrade de sig. Det blir visst moddar i specialutgåvan av Skyrim, samt senare (ingen verkar veta när) i Fallout 4, men med en ganska grov begränsning. Moddarna kan nämligen enbart använda assets (bilder, ljud, och dylikt) som redan finns i spelet. Så i teorin kan du få en My Little Pony-rustning i Skyrim, men dess grafik kommer bestå av inslag från spelet. Inte så gott om regnbågssvansar, misstänker jag, så det blir ganska hämmat moddande för PS4-ägare. För att inte tala om den stora frågan: Vem vill modda ett spel om du inte får utöka det med ny grafik och nytt ljud?

Varför väljer Sony att göra så?

Jag har ingen aning. Spekulationer finns det gott om, även om de flesta verkar föredra att kasta skit på Sony, klaga på deras plattform, eller på annat vis föra oväsen. Det är troligen inte riktigt så enkelt, det är sällan det, men om jag ska ge mig på en liten analys så tror jag det är ett (eller båda) av följande scenarion som spökar:

  1. Sonys plattform är inte skriven för att hantera potentiellt skadligt innehåll från externa källor. Det krävs trots allt en rigorös hantering av moddarna för att inte riskera att skadlig kod letar sig in på din PS4:a. Om systemarkitekturen inte kan hantera det, då ska Sony inte stödja moddar. De bör så klart fixa sin plattform, men sådant tar tid, och kanske vill Sony inte investera den i PS4:ans plattform, utan väljer istället att göra det för PlayStation 5.
  2. Bethesda är styvnackade rörande sin implementation av modstödet i sina spel. Det är möjligt att Bethesda säger “det ska fungera så här, eller inte alls”, eftersom de har sitt befintliga ekosystem – alla moddar som redan finns till Skyrim och Fallout 4 – att ta hänsyn till. Måhända har det att göra med Sonys plattform och säkerheten där, och att det ställs för stora krav på modfilerna. Det var hur som helst Bethesda som gick ut med att de inte får implementera modstöd i sina spel, vilket känns som ganska hård kritik mot Sony.

Att inte stödja moddar fullt ut (begränsningarna Sony bestämt sig för är urbota korkade) på sin konsolplattform är ett misstag. Så snart konsolspelarna har fått smak för moddar så kommer fler utvecklare vilja stödja moddande på konsolerna med.

Många PC-spel har stöd för moddar, ofta små men ibland abnormt stora, insticksprogram som förbättrar, eller åtminstone förändrar, spelet. Det kan vara larviga saker, som att byta ut alla svärd mot glasspinnar, eller mer intressanta sådana, som högupplösta texturer. Det sistnämnda har Bethesda själva släppt till flera av sina spel genom åren, för övrigt. Moddarna stannar dock inte där, vissa är fullfjädrade spel byggda på spelet, som Nehrim eller Skywind till just Skyrim. Motsvarande skaparlusta fanns till Oblivion, Fallout 3, och kan ses blomma upp till Fallout 4 med. Och då har vi inte tittat på strategispelens värld, och allt vad moddar kan göra för spelupplevelsen där. Cities: Skylines har modstöd, vilket betyder att du har byggnader i mängder att välja på – bara genom att installera en mod.

Moddande öppnar upp helt nya möjligheter för spelarna. Visst, det finns en väldig massa skräp med, men att piffa upp sitt spel med nya vapen, kläder och rustningar, fler NPC:er, nya hem eller borgar, scenarion, flygande tåg, talande drakar – allt det där är möjligt. Du kan välja att balla ur helt, vilket förändrar ditt spel totalt, med X-Wing-skepp i en fantasyvärld, och allt vad det kan tänkas innebära. Eller så tar du det lite lugnare och håller dig till moddar som försöker passa in så bra som möjligt i spelvärlden. Vissa kan verkligen höja spelvärdet genom att införa nya inslag, som att du kan frysa ihjäl i en snöstorm, exempelvis. Eller mer blod, vad du nu tycker är viktigt. Det är upp till dig.

Om du ska köpa en spelkonsol, och ett av alternativen låter dig utöka dina spel med innehåll – stort som litet – helt gratis, vilken konsol väljer du? Sony behöver agera här, för att inte tappa sitt momentum. Det handlar inte bara om att göra dagens spelare nöjda, utan även positionera sig inför nästa generation. PlayStation 4 må ha smiskat Xbox One tämligen hårt så här långt, men det betyder inte automatiskt att detsamma gäller när PlayStation 5 och Project Scorpio rullar ut. Speciellt inte om endera parten samlar på sig minuspoäng under den nuvarande konsolgenerationens sista andetag.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0