Det har varit ett händelserikt år för oss som följer spelbranschen. Nintendo gav svar på tal till alla som tvivlade på spelföretagets framtid i hårdvarumarknaden med en av tidernas snabbast säljande konsoler, och två av tidernas snabbast säljande spel: The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Super Mario Odyssey. Microsoft följde Sony in i spelmediets 4K-era med Xbox One X, den kraftfullaste spelkonsolen genom tiderna. Virtuell verklighet fortsatte sin långsamma marsch mot att bli mainstream med fortsatt stadig försäljning av PlayStation VR, men det stora genombrottet låter vänta på sig.

Och sedan släpptes det en del spel också. Ovan nämnda Mario och Zelda, förstås, men också Horizon: Zero Dawn, Destiny 2, Assassin’s Creed: Origins, Resident Evil 7, Middle-Earth: Shadow of War, Cuphead, The Evil Within 2, Prey, Nier: Automata, Uncharted: The Lost Legacy, Sonic Mania, Mass Effect: Andromeda, Call of Duty: WWII, Star Wars Battlefront 2, Mario Kart 8: Deluxe Edition, Xenoblade Chronicles 2, Wolfenstein 2: The New Colossus, Splatoon 2, PlayerUnknown’s Battlegrounds, och många, många fler. Vi har inte varit sysslolösa.

2017 var, kort sammanfattat, ett enastående spelår. Och om bara ett par dagar är det över. Istället för att ägna årets sista inlägg åt att reflektera över året som har gått vill vi på Spelbloggen blicka framåt, mot de kommande tolv månaderna. Vad kan vi vänta oss av spelåret 2018? Har det några möjligheter att matcha – eller rentav överträffa – året som det följer? Vilka spelupplevelser ser vi fram emot? Du kan läsa om våra förväntningar nedan.

Vi hoppas att du får en god jul och ett gott nytt år, med tid för både trevligt umgänge och för spelen på “att spela”-listan, så ses vi igen i början av januari.

Anders

Tio miljoner. Det är så många Switch-basenheter som Nintendo har sålt sedan mars i år. Nintendo går in i 2018 i en bättre position än de har varit i på nästan tio år – inte en dålig vändning från december förra året. Switch har sett mycket speltid hemma hos mig under året, och med det tempo som nya släpp till konsolen håller just nu ser jag ingen anledning till att det kommer att förändras under 2018. Yoshi och Kirby-spelen som släpps i början av året ser bägge intressanta ut, men det är Pokémon-spelet till Switch som håller mig vaken om nätterna. Enligt en ny rapport från Eurogamer kommer vi att få veta mer om det under 2018. Jag kan knappt vänta.

Skiftet till 4K var en av de större förändringarna i mitt spelande under 2018, och Xbox One X är – trots den höga prislappen – ett inköp som jag känner mig ganska nöjd med. Jag önskar bara att jag hade fler intressanta spel att spela på den. Microsoft har låtit antyda att de vet att de ligger bakom Sony när det gäller exklusiva spelupplevelser, men det återstår att se om deras satsningar på fler first party-titlar och -utvecklare kommer att bära frukt under 2018. Om inte så kan det bli ett ganska trist år för oss som har kastat in hatten med Xbox-ekosystemet. 4K eller inte.

Rickard

2018 känns i nuläget som ett ganska bekvämt år att se fram emot. Jag har, så när som, lyckats avgränsa mitt spelande till PC och Switch, med mindre inslag av 3DS. Och lite PS4 när tiden och andan faller på. Men medan PC:n mest bara ångar på tack vare kontinuerligt nya spel på Steam, så är de hittills oklara milstolparna för Switch betydligt intressantare. Vad får vi egentligen se? Även om jag inte hyser några större förhoppningar om gigantiska spelsläpp, så önskar jag innerligt att vi åtminstone får se mer av Metroid Prime 4 och ett eventuellt nytt Pikmin. Vad mer? Ja, det är upp till Nintendo att överraska mig. Men man tänker ju Kid Icarus, Smash Bros och Donkey Kong, för att nämna några. För Switchen känns i dagsläget som den ultimata kompanjonen till min spelburk som redan är så matad den behöver vara.

Fast okej. The Last of Us 2 ska jag ju så klart också spela. Men det var väl ganska givet?

Robert

Om vi ska vara ärliga: 2017 sög hårt för mig. Allra mest privat, men även spelåret. Det fanns ljusglimtar (Life is Strange: Before the Storm), men det var också ett år med förlorad potential (Mass Effect: Andromeda) och dåliga trender (lootboxes och single player-spelens omtalade död). Missförstå mig rätt: det var inget dålig spelår sett till titlarna, utan det fanns mycket som jag spelat med stor glädje – även om det var få spel som berörde mig på ett djupare plan. Kommer detta förändras för mig under 2018? Nej, troligtvis inte. Det är egentligen bara Life is Strange 2 och sista säsongen av The Walking Dead som jag ser fram emot just nu. Varför? För att de spelen är jordnära och berör mig på ett mänskligt plan. Det är vad jag skulle vilja ha utav nästa års speltitlar och tyvärr ser alla trenderna ut att peka åt helt andra håll.

Thord

2017 var ett riktigt skitår. Inte kvalitetsmässigt, spelen toppade på ett sätt som de sällan gjort, men spelmässigt för mig. Det blev inte så mycket tid till spelande helt enkelt, inte så många timmar i vare sig Elder Scrolls Online eller Super Mario Odyssey. Inte ens mobilspelen har fått plats i mitt pressade schema, allt har tryckts undan av veckopendlande och tajta deadlines. Vilket för mig till 2018, för vad jag hoppas på är några få spelupplevelser som kan överleva detta. De fanns 2017, trots allt, i Breath of the Wild och Skyrim exempelvis, men skämshögen (som Robert kallar den) har vuxit sig ganska stor. 2018 kommer jag spela mindre men mer, det är vad jag hoppas på.

Och ett Animal Crossing till Switch, förstås.