Spelen jag vill se på Oculus Rift

Robert Jonsson
Artiklar

För någon vecka sedan undrade Rickard om du hade en dator som var redo för Oculus Rift. Det har inte jag, men det har inte hindrat mig från att testa teknologin ändå. Det var en rätt annorlunda upplevelse mot vanliga spel eftersom det verkligen lyckades att skapa en immersion, alltså känslan att verkligen sjunka in i historien istället för att betrakta den.

Det finns en spännande potential för annorlunda spelupplevelser med virtual reality (VR). Så vad skulle jag vilja se för spel som använder sig av Oculus Rift-teknologi eller, för all del, annan VR-teknologi? Det enklaste vore ju att föreslå helt nya franchises men det vore fusk så istället tänkte jag ge några exempel på spel som jag mycket väl kan tänka mig att spela om de släpptes.

Backpacker: Mass Effect Edition

Under 1990-talet så var Backpacker-spelen en stor grej. Man reste runt i världen, lärde sig saker och tog småarbeten av vad jag förstått. Det var inget storslaget narrativ eller actionpumpande sekvenser, utan det var lågmält och lärorikt. Det här är någonting som skulle passa alldeles utmärkt för VR-spel.

För mig som älskar Mass Effect-spelen skulle det vara ett drömspel att promenera omkring på The Citadel och utforska de mer vardagliga aspekterna av livet där. Ja, innan Commander Shepard kom dit med sina fiender och lekte rövare förstås. Tänk att få gå runt på rymdstationen utan att oroa dig för alla strider. Istället får du fördjupa din upplevelse och förståelse av staden med hjälp av Backpacker-spelmekaniken. Det är i alla fall något som får mig att hoppas på en Backpacker-revival!

Resident Evil

Jag gillar Resident Evil-serien, i synnerhet de tidiga spelen där det mer handlade om utforskande och skräck. Det är just det som gör det mer passande för VR-teknologi än de senare spelen i serien. Utforskande är något som är väldigt lämpat för Oculus Rift och för skräckspel är världsimmersion ett viktigt genredrag. Du måste känna att du är en del av världen för att kunna bli rädd. I alla fall om du vill skapa en skräck som bygger på något mer än enkla jumpscares.

Tänk dig att komma till herrgården i första spelet. Du får inte bara se den vackra byggnanden, utan immersionen får dig att känna att du verkligen är där. Tänk att oroligt passera förbi fönstren i hallen, väl medveten om att djävulshundarna när som helst kan komma efter dig? Visserligen finns det en del strider i spelet, men det skulle gå att skala ned utan allt för stora problem. Atmosfären är dock så fantastiskt skrämmande att den är perfekt för Oculus Rift. Överlag är just skräckspel där du är utsatt ypperligt lämpade för Oculus Rift.

Minecraft

Det är i och för sig föga troligt att vi får se Minecraft på just Oculus Rift eftersom spelet ägs av Microsoft som snarare vill visa upp möjligheterna med Hololens istället. Det är dock någonting oerhört tilltalande med Minecrafts koncept för VR-teknologi. Det handlar om världsutforskande, tillvaratagande av resurser och skaparglädje. Samtliga tre saker är något som spelar på styrkor hos Oculus Rift.

Tänk dig som spelare att inte bara få utforska och bygga världen själv, utan att du blir en del av den. En del av de mest spännande upplevelser som jag har haft är då jag grävt mig ned djupt i bergen och hittar en naturlig grotta. Allt är mörkt, men jag vet att det väntar faror där nere. Trots det känner jag ett behov att utforska det jag nyss hittat. Att sedan få göra det medan det känns som jag verkligen är där? Ja, det är en svårslagen känsla.

Phantasmagoria

Långt innan alla FPS-spel dominerade var det peka- och klicka-spelen som var kungen på spelmarknaden. De gick i främsta ledet för spelutvecklingen och spelstudion Sierra var en av de två spelgiganterna. De satsade hårt på så kallade FMV-spel, vilket var peka- och klicka-spel som hade inspelade videoklipp med riktiga skådespelare. Det blev aldrig den stora succén som Sierra hoppades på men det visade på att de sökte efter nya lösningar. Varför inte göra detsamma nu, fast med Oculus Rift istället?

Ett favoritspel inom peka- och klicka-genren är Phantasmagoria. Spelet handlar om Adrienne som flyttar in i en gammal herrgård tillsammans med sin make. Med tiden börjar relationen mellan paret att förändras till det sämre. Adrienne tvingas utforska huset och den närliggande miljön för att få svar på vad som är på väg att ske. Både utforskandet och det mörka relationsdramat är något som passar alldeles utmärkt till ett VR-spel. Spel kan absolut vara något mer sofistikerat om det bara tillåts att vara det.

Walking Dead

När vi ändå är inne på relationsdrama så vore det synd och skam att glömma bort Telltales The Walking Dead. Det finns så många skäl att älska spelen, så vad är det som får mig att vilja se det i en VR-miljö? Inte ett enskilt skäl, utan många små. Det är ett spel som lyckas väcka mina känslor till liv och jag är övertygad om att de många relationer som man skapar i zombiekalypsen skulle kunna fördjupas med hjälp av Oculus Rift. En annan bonus är att VR även skulle uppmuntra till lite roligare pussellösningar än spelets begränsade peka- och klicka-pussel. Slutligen så har The Walking Dead lyckats skapa panikfyllda situationer där spelaren tvingas att göra kritiska val. Dessa val tillhör spelets charm och paniken skulle förstärkas ytterligare om närvarokänslan var ännu starkare. För ett spel som The Walking Dead är det snarare talesättet ”många bäckar små” som gäller när jag tycker att det vore en bra kandidat till användandet av VR-teknologi. Zombiekalypsen skulle helt enkelt fyllas av ännu mer misär!

Så för att sammanfatta: min förhoppning är att vi med Oculus Rift och efterföljande VR-teknologi kommer att få se en ny våg av spel. Förhoppningsvis får vi mindre actionspel och istället fokuserar mer på spel där beståndsdelar som immersion, utforskande och relationer står i centrum. Det är dags att FPS-spelen får en välförtjänt vila, precis som plattforms- samt peka- och klicka-spelen fick en gång i tiden.

Vad har du för förhoppningar på Oculus Rift? Vad för VR-världar skulle du vilja besöka i framtiden?

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0