Det här är svensk rollspelscrowdfunding

Robert Jonsson
Artiklar

När crowdfunding blev ett vedertaget begrepp i var mans hem var det många marknader som gynnades av det. Den svenska rollspelsmarknaden var inte ett undantag. Genom åren har vi sammanlagt fått se 19 stycken och två av dessa pågår för tillfället. Det ena är Järn, vars beskrivning är “ett nytt fantasyrollspel bland klanernas folk i en mytisk forntid där världen är vild, otämjd och farlig”. Det andra är SagaGames andra utgåva av deras sedan länge slutsålda flaggskepp Saga, som beskriver sig som “ett fantasyrollspel i legendarisk medeltid”. Jag ser i synnerhet fram mot det sistnämnda då jag äntligen kan börja rekommendera spelet till de som vill börja med hobbyn. Båda är fantastiska rollspel som förtjänar allt stöd de får. De är dock inte ensamma om att få rollspelarna att tömma sina myntbörsar.

Rollspelen

Låt oss börja med att kolla på de olika crowdfundingprojekt som skett i Sverige och hur mycket pengar de har tjänat in. Eftersom Saga och Järn pågår just nu exkluderar vi dem från listan i sig.

  1. Eon: 68 724 pund.
  2. Mutant: Genlab Alpha: 43 576 euro.
  3. Western: 25 754 pund.
  4. Mutant: År Noll: 178 019 kronor.
  5. Ensamma vargen: 142 502 kronor.
  6. Legend – Rollspelet: 65 050 kronor.
  7. Svenska kulter: 4 395 euro.
  8. Leviathan: 34 980 kronor.
  9. Assei: 16 180 kronor.
  10. Rotsystem: 1 507 euro.
  11. Nyckelringsrollspelet: 14 778 kronor.
  12. Skuggornas mästare: 14 250 kronor.
  13. Dunder och drakar: 790 dollar.
  14. Starchallenge: 653 euro.
  15. Skuggornas supplement: 422 euro.
  16. Skeppskortlek till En Garde! III och Pirater!: 4 200 kronor.
  17. Bläster: 254 kronor.

Vi kan urskilja tre distinkta grupper. De mest framgångsrika rollspelen får mellan 100 000 och 700 000 kronors stöd. Här finner vi Eon, Mutant: Genlab Alpha, Western, Mutant: År Noll och Ensamma vargen. Det finns flera gemensamma drag bland de fem rollspelen. Samtliga bygger på älskade, kända varumärken från 80- och 90-talet. De ges ut av Sveriges tre största rollspelstillverkare: Helmgast, Fria Ligan och Åskfågeln. Slutligen så har de flera namnkunniga personer involverade i projekten som målgruppen sedan tidigare har stort förtroende för och litar på.

Det är ett rejält hopp ned till nästa grupp. Där ligger finansieringen över 30 000, men under 100 000 kronor. Här återfinns tre spel: Legend, Svenska kulter och Leviathan. Troligen hamnar både Järn och Saga här i slutänden. Även här finns gemensamma drag. För det första ges de ut av mindre, men respekterade, bolag: både Legend och Leviathan ges ut av MylingSpel, medan Svenska kulter ges ut av SagaGames. För det andra är rollspelen skrivna av folk med viss renommé inom branschen: David Bergqkvist och Terje Nordin har skrivit rollspel åt Västerås Stift tidigare, Tomas Arfert skrev Saga (och illustrerade både åt Kult och Drakar och Demoner) och slutligen jag själv som tidigare gett ut Bortom: Lögnens slöja. Inga författare är lika legendariska som till exempel Anders Blixt eller Erik Granström, men namnen är tillräckligt bekanta för att man inte ska köpa grisen i säcken.

I den lägsta gruppen finns spelen som har en finansiering under 30 000 kronor. Här återfinns Assei, Rotsystem, Nyckelringrollspelet, Skuggornas mästare, Starchallenge, Skuggornas supplement, skeppskortleken, Dunder och drakar samt Bläster. Det här är en mer spridd skara än de två tidigare grupperna. Det finns kända rollspelsmakare här som Mikael Bergström (Rotsystem), Tina Engström (Skuggornas mästare) och Mikael Börjesson (Dunder och drakar). Här finns MylingSpel som är ett respekterat bolag, medan andra rollspel har helt okända utgivare (Assei och Bläster). En del är utgivna väldigt tidigt i svenska crowdfundingshistorien (skeppskortleken och Nyckelringrollspelet till exempel), medan andra är utgivna väldigt sent (som Assei).

Så hur många rollspel har inte finansierats? Av de 19 har alla utom ett finansierats (med reservation för att Järn eller Saga skulle bomma, men det är inte troligt). Dunder och drakar var det första rollspelet som försökte sig på crowdfunding och det misslyckades rätt stort. Målet låg på 5 000 dollar, varav det fick ihop mindre än en femtedel. Jag tror det hela föll på tre saker: dålig marknadsföring, Dungeons & Dragons svaga ställning i Sverige och slutligen att crowdfunding var relativt okänt. I dagens läge är det en betydligt mer etablerad företeelse. Det är med andra ord inte alltid en fördel att vara först.

Plattformar

Inom den svenska rollspelscrowdfundingen har tre plattformar använts genom åren. De kan till viss del användas för att datera när de olika rollspelen gjorde sin crowdfunding.

FundedByMe: Sammanlagt sex rollspel har finansierats via den svenska crowdfundingsplattformen. Det var här som crowdfundingen fick sitt genombrott då Åsa Roos lanserade Nyckelringrollspelet. Succén gjorde plattformen till det självklara valet för efterföljande rollspelsmakare. I alla fall fram till och med Leviathan, då FundedByMe genomdrev ett flertal förändringar mitt under crowdfundingen. Policyförändringar tvingade till exempel varje projekt att ha en engelsk text, även när det enbart var riktat mot en svensk marknad (något som ingen annan plattform gjorde). Dessutom bytte de till en ny plattform (som inte verkade vara helt färdig), vilket gjorde det till en mardröm att administrera crowdfundingen. Det sista rollspelet som använde sig av FundedByMe var Ensamma Vargen och det skedde ganska direkt efter Leviathan var slut. Åskfågeln var då troligen redan för bunden till plattformen för att kunna byta.

Rollspelen som har använt FundedByMe är Nyckelringrollspelet, skeppskortleken, Mutant: År Noll, Skuggornas mästare, Leviathan och Ensamma vargen.

IndieGoGo: Med sina nio projekt är IndieGoGo det absolut vanligaste valet bland svenska rollspelsskapare. Det var hit som den svenska rollspelscrowdfundingen flydde när FundedByMe slarvade bort sitt koncept. De flesta amerikaner brukar se plattformen som Kickstarters misslyckade lillebror, men det gäller absolut inte i Sverige. En nackdel med plattformen är dock att det inte går att välja svensk valuta för sina projekt. De svenska rollspelsprojekten har därför fått dras med dollar, pund eller euro som valuta. Det är ett litet huvudbry, men av de många framgångssagorna att döma är det inte ett problem för konsumenten.

Rollspelen som har använt IndieGoGo är Dunder och drakar, Rotsystem, Skuggornas supplement, Starchallenge, Svenska kulter, Mutant: Genlab Alpha, Western, Eon och Järn.

Kickstarter: Tidigare var Kickstarter endast till för de företag som fanns i USA, men förra året öppnade de sin tjänst även för oss i Sverige. Hittills har fyra projekt använt plattformen och de utgör fyra av de fem senaste projekten. Än så länge finns det ingen kioskvältare här, men Legend toppar i alla fall än så länge den andra gruppen. En nackdel med Kickstarter (om du tänkt lansera ditt spel utomlands) är att de tvingar dig visa ditt lands valuta. Det bäddar för missförstånd när du söker backning för 100 000 svenska kronor, men andra tror att du vill ha 100 000 dollar. För den inhemska marknaden är det dock inte ett problem.

Rollspelen som har använt Kickstarter är Bläster, Legend, Assei och Saga.

Avslutande tankar

Det finns en generell trend: ju senare ett rollspel har genomfört sin crowdfunding, desto lättare har det varit att få finansiering. Dunder och drakar som var först ut hade med andra ord sämst förutsättningar, trots att dess skapare Mikael Börjesson är ett respekterat namn. Assei som i sin tur är skapat av en person som är helt okänd inom branschen och inte har ett känt varumärke att luta sig mot drog in nästan dubbelt så mycket som Dunder och drakar.

Varför? Framgång föder framgång. Folk vet vad crowdfunders är idag och att de blir av. Det gör att folk är mer villiga att satsa sina pengar på en crowdfunding, även för ett mindre välkänt rollspel. Det finns dock tre faktorer som gagnar en rollspelscrowdfunder: ett älskat varumärke, en känd rollspelsmakare eller en pålitlig utgivare. Det är när dessa tre kombineras inom ett och samma projekt som man verkligen kan nå den stora succén.

Hur länge kommer den här finansieringsmetoden att fungera? Det är svårt att spekulera. Magnus Edlund har på Piruett skrivit ett flertal krönikor på ämnet. Han menar att det är en stor grupp som backar de flesta rollspel som använder sig av crowdfunding. De spelar inte nödvändigt spelen, men de vill stödja hobbyn som de älskar. Det är inte en hållbar lösning på lång sikt, även om det är en köpstark målgrupp. Förr eller senare kommer bubblan att spricka, men jag tror inte det kommer ske inom de närmsta två åren. Däremot tror jag att crowdfundingen nådde sin absolut högsta peak i och med Eon.

Jag vill avrunda artikeln med fem viktiga händelser inom den svenska rollspelscrowdfundingen:

  1. Dunder och drakar var det första svenska rollspelet att få en crowdfunding. Satsningen var dock före sin tid och misslyckades, men det är en viktig händelse eftersom det var startskottet på företeelsen.
  2. Åsa Roos lanserade Nyckelringrollspelet på FundedByMe och var det första svenska rollspelet att bli crowdfundat. Det blev också, med all rätt, uppmärksammat på grund av sitt unika format. En otraditionell och kul idé kunde förverkligas tack vare crowdfunding.
  3. Mutant: År Noll var det första rollspelet att komma över 100 000 kronorsgränsen. Precis som Tim Schaeffer fick ett genombrott för digitala spel med Broken Age, gjorde Fria Ligan det för svenska rollspel med Mutant: År Noll.
  4. FundedByMe var det självklara valet på den svenska marknaden och hade kunnat vara det än idag. Deras vilja att expandera och finna nya marknader drev dock bort de svenska rollspelen till till IndieGoGo. Mikael Bergström, skaparen av Rotsystem, valde till exempel IndieGoGo just på grund av problemen med FundedByMe.
  5. Helmgast sitter på vad som idag troligen är det starkaste rollspelsvarumärket i Sverige: Eon. De visste exakt hur de skulle utnyttja det när de gjorde sin crowdfunder och nådde en fantastisk summa. Jag har svårt att se att någon annan finansiering skulle kunna nå samma framgångar. Enda möjliga konkurenten skulle vara Drakar och Demoner, men eftersom Riotminds enbart satsar på den digitala marknaden lär det inte ske. Hatten av för Helmgast!

Disclaimer

I artikeln har jag inriktat mig just på crowdfunding av rollspel som är på svenska och som utförs på särskilda plattformar. Vissa vill även inkludera förhandsbeställningar och förhandsköp i crowdfunding. Men dels är dessa svåra att finna statistik på eftersom rollspelsbolagen inte direkt annonserar hur det går på sin hemsida, men dels för att de fungerar väldigt annorlunda från en crowdfunding (i alla fall utifrån min egen erfarenhet som gjort båda).

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0