Hur Rocket League räddades från skämskuddelistan

Anders Norén
Artiklar

Få personer var bekanta med Rocket League innan det släpptes, och det verkade som att spelvärlden inte kunde sluta prata om det månaderna efter lanseringen i juli 2015. Rocket League utvecklades av Psyonix, kanske mest kända för iOS-titeln ARC Squadron, och det enda som drog folks uppmärksamhet till spelet på förhand var att Sony och Psyonix hade kommit överens om att släppa spelet gratis till alla PlayStation Plus-prenumeranter. Med bakgrund mot den obskyra studion bakom spelet och det udda spelkonceptet – fotboll, fast med bilar – så var det inte särskilt många som väntade sig stordåd av Psyonix nedladdningsbara arkadspel.

Rocket League blev en sensation. Det spelades av över 183 000 personer innan första veckan var över, och det har till dato laddats ner mer än sex miljoner gånger av PlayStation Plus-prenumeranter. Spelet släpptes mitt i sommaren, vilket innebär att det inte fanns särskilt mycket annat som kunde konkurrera om spelarnas tid och spelsajternas uppmärksamhet.

Den spelsajt som jag spenderar mest tid på, Giant Bomb, pratade uttömmande om Rocket League i sin podcast och spelade in en serie av videoklipp i vilka sajtens medarbetare mötte varandra i Rocket League-matcher. Jag var med andra ord medveten om Rocket League-sensationen ganska omgående. Varför jag inte hoppade på tåget direkt är dock svårt att svara på.

Jag tror att alla som har spelat mycket spel, och alla som har någorlunda koll på vilka spel som släpps, kan nämna ett par titlar som mot alla odds lyckades gå dem helt förbi. Spel som lät tilltalande och som de hade möjlighet att spela, men som av ett eller annat skäl aldrig tog sig tillräckligt högt upp på checklistan för att bli avbockade.

Under en konversation med en kollega förra veckan nämnde han i förbigående att han aldrig har spelat Red Dead Redemption. Då det är ett av mina favoritspel från förra konsolgenerationen gick jag genast in i förhörsläge. Han gillar spel med öppna världar, han gillar vilda västern-temat, och han gillar annat Rockstar Games har gjort – så hur kan det komma sig att han inte har spelat Red Dead Redemption? Vad har du att säga till ditt försvar, anonymiserad kollega?

Det visade sig ganska snabbt att det inte fanns något bra svar. Det blev inte av, bara. Och när jag rannsakade mig själv insåg jag att jag själv har några snarlika spelskelett i garderoben. Jag har ägt både ett PlayStation 3 och ett PlayStation 4, och jag är ett stort fan av Naught Dog och Uncharted-serien, men jag har aldrig spelat The Last of Us. Jag har hela Mass Effect-serien på mitt Xbox One, och jag gillade det första Mass Effect starkt när jag spelade det runt 2007-2008, men jag har aldrig tagit mig mer än halvvägs genom Mass Effect 2.

Jag trodde att jag skulle vara villig att följa Remedy var som helst efter Max Payne 1 och 2, men jag lämnade Alan Wake ogenomspelat efter första kapitlet. Också på skämskuddelistan över ospelade spel: Braid, Limbo, L.A. Noire, Journey, Fez, Brothers: A Tale of Two Sons, Bulletstorm. Och det här är bara exempel från den förra konsolgenerationen.

När nästan två år har passerat efter att ett spel har släppts så sjunker sannolikheten för att jag ska hitta tillbaka till det dramatiskt. Även om jag inte hade glömt bort Rocket League helt och hållet så hade jag förlikat mig med tanken att det troligtvis skulle bli en permanent medlem på min skämskuddelista över ospelade spel.

Kombinationen av besök från flickvännen, funderingar på vilka Xbox One-spel som funkar bra i lokal multiplayer och en gratishelg för Rocket League på Xbox Live kom dock till spelets räddning. Stora delar av den här helgen har gått åt att ta reda på hur mycket jag gick miste om när jag inte började spelade Rocket League när det var gratis på PlayStation 4 förra sommaren.

Konceptet i Rocket League är enkelt. En spelplan, två mål, två lag med bilar och en boll i mitten. Laget som får bollen i det andra lagets mål får en poäng, och det lag som har flest poäng när matchklockan ringer har vunnit matchen. Släng in bilar med hopp, boost och upplåsbara hattar, och du har ett recept på ett spel som kan hålla dig upptagen i timmar. Det är roligt att spela både lokalt mot bottar och online mot andra spelare, men som så ofta är fallet fungerar det bäst när man spelar tillsammans med någon i samma soffa.

Jag och flickvännen kommer nog inte att vinna några Rocket League-turneringar tillsammans, men vi hade lika roligt när vi gjorde inspirerade självmål som när vi lyckades återskapa Henrik Larssons nick-mål från matchen mot Bulgarien i EM 2004.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0