Smartwatch-spelen närmar sig

Rickard Olsson
Artiklar

Snart spelar vi spel på våra klockor. Igen. För bara sisådär 30 år sedan eller så tampades vi med blip-blop-spel på de minimala skärmarna och med inte fullt så ergonomiska knappar. Nu är det alltså dags igen, sans knappar. Spelet Runeblade till Apple Watch har precis fått en trailer, och även om det sannerligen låter pampigare än vad det ser ut så är det alltid en början. Men undertecknad misstänker att det inte blir så mycket bättre, för hur skulle det egentligen gå till? Och bryr sig någon?

https://youtu.be/31pTC_sdqmU

Små skärmar och obefintliga kontrollmetoder till trots, så undrar jag om det i slutändan ändå inte är ergonomin som sätter P för spelens framfart på det här formatet. Att sitta och hålla upp armen samtidigt som man vrider handleden onormalt mycket mot sig kan ju omöjligen hålla i längden, och om man nu är benägen att ta av sig klockan bara för att spela, är det då inte bättre att slita upp telefonen som säkerligen gör det många gånger bättre?

Men skitsamma, jag är ändå glad att vi får se sådant här. Det är ändå marknaden som bestämmer om det är något att ha eller inte. Själv väntar jag bara på Doom. Inte för att jag har för avsikt att någonsin köpa en sådan här klocka, av vilket märke det än må vara, utan just för att det spelet har en förmåga att rulla på precis vad som helst.

Vad har du för tankar kring spelande på smarta klockor?

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0