Spelbloggen

Etikett: spelutveckling

Har du tråkigt en insnöad söndagseftermiddag? Vad sägs om att bygga ett textäventyr i Python? Börja här!

Den här tråden på Twitter är humorguld för alla spelintresserade, med exempel på pinsamma buggar i spel. Som att Spore släpptes utan vettig hantering av uppladdade kreationer (ja, penisar), eller att spårvagnarna i Fallout 3 egentligen är NPC:er med väldigt konstiga hjälmar…!

Livets cirkel

Varför släpps alla spel i slutet av oktober och början av november? För visst känns det så. Svaret ligger givetvis i att det är julklappssäsong. Utgivare vill ha spelen ute i affärerna någonstans där i mitten av hösten så att de kan sätta igång och rulla fram sina kampanjer fram till jul – ju fler hårda paket desto bättre.

👉 Läs vidare

E3-demot, en förbannelse och en välsignelse

Det är E3 om ett par veckor. Tiden på året då spelbranschen visar upp sig och sätter igång marknadsföringen för årets kommande spel. Vi kommer att bombarderas med trailers, mässbesökare kommer att få chansen att spela framtidens spel och bakom kulisserna kommer händer att skakas och nya kontrakt påskrivas.

👉 Läs vidare

Spelutveckling pågår, var god dröj

Det konstiga med att arbeta med spelutveckling är väl att man aldrig är riktigt säker på vad det är för ett spel man arbetar med förrän ett par år in i projektet. Det är egentligen sinnessjukt och vi borde komma på bättre metoder att utveckla våra spel,

👉 Läs vidare

Bli spelprogrammerare med inriktning på iOS och Android i höst

Malmö Yrkeshögskola startar en spelutvecklingsutbildning med inriktning på iOS och Android i höst. Så här skriver man på Facebook i en kort uppdatering:

Hösten 2013 startar en tredje framtidsutbildning ”Spelprogrammerare iPhone och Android”.

👉 Läs vidare