Det är underbart när förväntningar uppfylls. Jag har pratat om Warhammer Quest till iOS sedan spelet utannonserades, det var rentav det mest efterlängtade liret – alla kategorier – inför 2013 för undertecknad. Det är inte direkt små förväntningar.
Och jag är såld. Det är egentligen allt du behöver veta, för Warhammer Quest kostar futtiga 38 kr (universal) så köp det direkt. Spela några quests och kom sedan tillbaka för att se om vi känner likadant, du och jag. Var inte orolig, den här texten går ingenstans.
Warhammer Quest till iOS ska helst spelas på iPad, men det fungerar utmärkt på iPhone med. Sparfilerna synkroniseras via iCloud och naturligtvis kan inuti app-köpen användas på båda versionerna om du som jag har både iPhone och iPad.
Låt oss börja med just inuti app-köpen, för de oroar en del. 38 kr för ett så välgjort spel som Warhammer Quest är nästan pinsamt lite, men bara för att det går att spendera ytterligare pengar på spelet så rynkar folk på näsan. Jag förstår det, för alla dessa fasliga freemiumspel har gjort oss cyniska, med all rätt.
Warhammer Quest är ett fulltaligt spel redan från början. Stort och med fyra spelbara karaktärer. Du kan köpa fler, för 22 kr styck, inuti appen, vilket kan tyckas lite sniket men det tycker inte jag. Det är nämligen så att krigarprästen, trollslaktaren och ärkemagikern var tillägg även till originalspelet, alltså brädspelet Warhammer Quest. De kostade strax under 200 kr har jag för mig, och du fick en figur med några ark, samt kanske lite kort och markörer för specialförmågorna. Att köpa karaktärer i iOS-inkarnationen av Warhammer Quest är lite samma sak, det utökar originalspelet på ett naturligt vis, utan att vara nödvändigt för att ta sig vidare.
Det är dock inte bara karaktärer som kan köpas inuti appen, utan även ytterligare regioner att äventyra i (en just nu, räkna med att det kommer fler) samt guld. Guld i Warhammer Quest används för att köpa utrustning, helande drycker, levla upp, och så vidare. Köper du guld så kan du köpa dyrare grejor till dina figurer, så enkelt är det. Lyckligtvis är det inget du behöver göra, och jag önskar faktiskt att Rodeo Games, som utvecklat spelet, hade skippat guldköpandet. Det ser helt enkelt billigt ut, synnerligen onödigt för en så här vältrimmad produktion.
För ja, Warhammer Quest är imponerande. Det är bland de snyggaste spelen till iOS vilket kan tyckas vara förvånande med tanke på att det rör sig om ett brädspel i digital form, men så är det i alla fall. Animationer flyter bra, spelbrädet är läckert, till och med bokanimationen när du kommer till en by eller stad osar kvalitet. Lägg därtill en stämningsfull, men kanske lite monoton, ljudmatta samt fullt fungerande kontroller och det är svårt att inte bli imponerad.
Allt det där är trevligt, men det som gör Warhammer Quest så fantastiskt är dels de taktiska kraven spelet ställer på dig, tänker du dig inte för så blir du trollmat i grottorna, och dels hur välbalanserat spelet är. Det är förstås inte så förvånande, brädspelet var tokigt tajt det med, och så även iOS-tolkningen.
Två saker sticker ut med Warhammer Quest åt det mer negativa hållet: avsaknaden av ett flerspelarläge, och någon enstaka krasch. Om vi börjar med krascherna så är de irriterande, men inte alltför frekvent återkommande som tur är. Ingen data har förlorats heller, så jag blundar för problematiken och hoppas att krascherna försvinner helt inom kort.
Avsaknaden av ett flerspelarläge är lite värre. Eller, egentligen inte, för Rodeo Games lovade aldrig ett sådant, även om de inte stängt några dörrar heller. Och vad jag egentligen vill ha är just Warhammer Quest i soloformat. Men trots att jag suttit och spelat quest efter quest utan att kunna lägga spelet ifrån mig, så saknar jag att kunna spela med en kompis. Visst, vi skulle kunna hänga över en iPad och turas om, men det är inte riktigt samma sak. Förhoppningsvis är det här något som kommer, då gärna i kombination med ett ordentligt Apple TV-dubbleringsläge. Det hade inte varit dumt alls…
Det finns en story, eller rättare sagt, det finns lätt storydrivande uppdrag, i Warhammer Quest, men överlag handlar det om att gå ner i grottor och slå sig igenom dem. I början känns det lite segt, men det växer snabbt allt eftersom karaktärerna utvecklas och motståndet blir svårare. Stundtals känns det lite upprepande, och flufftexten som förklarar varför vi finner våra hjältar i grottorna börjar kännas igen, men det är priset vi får betala för slumpmässiga banor. I gengäld får vi ett återspelningsvärde som heter duga, hur väl det står sig får tiden avgöra men med tanke på hur många sessioner av förlagan som spelades i källarlokalen på Österlen så är jag hoppfull.
För att göra en redan lång historia kort så vill jag avsluta med att rekommendera Warhammer Quest till alla med det minsta intresse av:
- Brädspel
- Turbaserade strategispel av den mindre skalan
- Grottletande efter skatter
- Samt förstås: Warhammer-nördar
Passar någon av dessa in på dig så ska du köpa spelet bums (38 kr och universal som sagt) och ge dig ut på äventyr. Med det sagt, en liten varning: var beredd på att tänka ”bara en quest till”, och se timmarna rusa förbi.