Bethesda gjorde många glada under E3 i år, genom att inte bara utannonsera Fallout 4, utan även se till att släppa det i år. Det var dock inte det enda som imponerade på åhörarna, stödet för moddar lovar även det gott, med moddar till Windows såväl som till Xbox One.

Men där slutar de goda nyheterna. Bethesdas Pete Hines pratade med IGN på QuakeWorld, där han underströk att stödet för moddar inte finns med i spelet från början. Inte heller det här är unikt för Bethesda, Elder Scrolls-spelen har fått moddar efter lansering, men det är säkerligen en besvikelse för många. Anledningen till förseningen är att utvecklarna vill fokusera på ett så buggfritt spel som möjligt, något många tveklöst kommer skämta om, med tanke på alla tokigheter som brukar slinka igenom. Fallout 4, liksom föregångarna, är ett enormt spel, så ju mer de lägger på att finputsa det för lanseringen, desto bättre.

I dagsläget går moddverktyget tydligen inte att starta, och är således i största mån under utveckling. Uppenbarligen jobbar Bethesda i andra verktyg för att skapa Fallout 4, vilket säkerligen bara är delvis sant, men det är förstås en ganska stor skillnad på verktyg för utvecklarna, och för moddare.

Hines meddelade även att Bethesda siktar på att göra bethesda.net till platsen för moddarna. Vad det betyder för Steam Workshop, eller någon av de otaliga sajter som erbjuder moddar för nedladdning, återstår att se.

Slutligen, en liten gnutta hopp för PlayStation 4-spelare som gärna skulle vilja ha moddar till Fallout 4. Hines, apropå moddverktygets icke-fungerande status just nu:

The idea is that [the tools] will work on all platforms, but the truth is the system doesn’t exist.

“All platforms” går att tolka som att det kanske inte bara är Windows och Xbox One som får stöd för moddar, för varför inte nämna dem båda vid namn? Hoppet är det sista som överger, som det heter.

Fallout 4 släpps den 11 november, till Windows, Xbox One, och PlayStation 4.