OrderChaosDuelsDet var bara mindre än ett halvår sedan som jag lättvindigt viftade bort alla förslag om att testa digitala kortspel. Erbjudandena var förvisso inte många, men jag förstod ändå inte tjusningen med att lägga ut kort med lite siffror och text på för att besegra andra kort med ytterligare siffror och text på.

Var finns spänningen? Tänkte jag då.

Idag är det annorlunda. Efter att ha låtit mig charmas av temat i Penny Arcade The Game: Gamers vs Evil till iOS upptäckte jag kortspel på allvar. Det här var inte bara kul. Det var förbannat roligt. Fler följde, bland annat Uncharted: Fight for Fortune, och nu senast Order & Chaos Duels från Gameloft.

För er som inte känner igen titeln kan jag berätta att studion redan släppt en onlinerollspel till iOS och Android med samma namn, fast utan ”Duels”. Nu handlar det dock alltså om kort, med små inslag av rollspelande i form av en tunn men smått tillförande story. Men vi struntar i den, den är inte tillräckligt intressant ändå. Däremot är spelmekaniken det.

duelsHär spelas varje match en mot en, och varje spelare har en hjälte som ska överleva striden för seger. Med andra ord, döda motståndarens hjälte och du går segrande ur bataljen, för den som inte förstod. Till spelarens hjälp finns det en personligt uppbyggd kortlek med olika egenskaper, och det gäller att nyttja dessa kort efter bästa förmåga för att utmanövrera ut fienden på snabbast möjliga sätt.

Det handlar bland annat om råstyrka, magi, försvar och assistans. Alla kort har sina specialiteter, men det handlar lika mycket om att läsa motståndaren och kontra dennes kort som att följa sin egen strategi.

Man turas om att lägga ut sina kort på max fem platser vardera, för anfall och försvar, och genom att offra kort ökar man på antalet poäng som kan spelas varje runda. Varje kort kostar olika mycket att spela, så det gäller att hela tiden offra nya kort för att till slut kunna spela fler av de bättre och starkare korten.

Vad som gör att Order & Chaos Duels sticker ut från mängden är dess vackra yttre. Spelet är helt enkelt väldigt snyggt. Korten är ofta fantastiskt detaljerade, och dess lätta animation hjälper till ytterligare. Dessutom är det väldigt enkelt att komma igång och förstå grunderna. Men det krävs lite speltid för att finputsa taktiken och nå större framgångar.

Balansen kan vara något ojämn. Ibland är det inga problem som helst att slå motståndarna i kampanjen, medan det andra gånger känns kört på förhand. Det är också där den berömda betalväggen kan uppenbara sig för vissa.

Givetvis kan du köpa på dig fler och bättre kort för att göra din kortlek både bredare och starkare. Men det kostar runor, som i sin tur kostar pengar. Mycket pengar. Ett paket om fyra slumpmässigt utvalda kort, där minst ett är ”sällsynt” eller ”episkt”, kostar 200 runor, och 300 runor kan köpas för 75 kronor. Möjligheten att köpa upp till 4000 runor finns, men då kostar det 749 kronor.

Som vanligt beror det dock på spelarens tålamod. Det går att spela till sig både pengar (för att köpa tillbehör som underlättar striderna eller ger mer erfarenhetspoäng, och så vidare) och runor genom att bara fortsätta nöta. Men det tar sin tid. För lång tid för många, skulle jag tro. Och väljer man att spela online är man ofta chanslös mot de som faktiskt betalar.

Dock är spelet gratis till att börja med, och det är klart spelbart i sådan form också. Men jag hade personligen hellre sett ett spel som kostade åtminstone 50-lappen eller mer, där man enklare spelar till sig det som krävs. Eller som det fungerar i Penny Arcade-spelet, där man köper på sig fler och bättre kort under matchernas gång. Något som alltid nollställs då spelet inte bygger på att spelarna går in i matcherna med färdiga kortlekar. Ja, annat än de alltid tilldelade grundkorten då.

Men oavsett allt tjat ovan har jag kul med Order & Chaos Duels. Jag inspireras av designen, hålls kvar av spelmekaniken och återvänder för båda delarna. Är du nyfiken kostar det absolut ingenting att testa.

Så gör det nu!

Ladda ned till iOS eller Android!