Minns ni hypen kring Super Mario Run? Många hade förväntat sig att det skulle bli en slags mobil motsvarighet till Mario Galaxy-serien, där mobiltelefonens pekskärm och sensorer användes för att skapa en intuitiv och unik spelupplevelse. Men dessa personer blev även ganska snopna. När Mario Run väl lanserades blev det uppenbart att spelet, oavsett hur roligt man nu tyckte att det var, inte var något revolutionerande. Detta har fått oss att fundera på hur, var och när nästa steg inom mobil gaming faktiskt tas.

Det är numera en gigantisk marknad, men mobil gaming har faktiskt fått en oväntad konkurrent. Nämligen onlinekasinon. När denna företeelse dök upp så var den helt och hållet webbaserad och en syssla som främst bedrevs på stationära datorer eller laptops. Med tiden växte branschen, och de stora aktörerna kom att lansera appar. Och nu är det minst lika vanligt att se någon spela det färgglada Energy Casino på sin smartphone, som det är att se någon spela Crash Bandicoot eller använda Facebook. Är detta anledningen till att vissa upplever att utvecklingen inom mobil gaming har stagnerat? Kanske delvis. Men, finns det verkligen inget spännande på horisonten? Låt oss titta närmare på några trender.

Multiplayer precis som förr

Om det är något som varit en bristvara i världen av mobilspel så är det definitivt multiplayer. Denna sak som vi under så många år tagit för givet. Egentligen är det såväl konstigt som förståeligt att smartphones blivit en arena för single player-spel. Det är ju trots allt något som man oftast plockar upp när man står dig för sig själv och väntar på bättre tider. Men vi ser gärna att utvecklingen omfamnar och gynnar den klassiska tidens realtids multiplayer istället för att envist fortsätta lansera spel där ett ensamt finger får jobba sig trött.

Hjärnpussel och händelsebaserade spel

I och med mobil gaming fick äventyrsspelen en stor uppsving. Men turligt nog slapp vi den gamla tidens pixeljagande och musklickande. Istället optimeras ofta de olika sätten att interagera med spelen. Framed 2, uppföljaren till den nu extremt populära serien, har illustrerat detta exemplariskt. Vacker grafik och enkel navigering sätter händelserna i fokus. Av samma anledning var vi entusiastiska över att se lanseringen av Monument Valley 2. Precis som dess föregångare är det en unik upplevelse där ens eget sätt att hantera alla pussel avgör spelets utveckling.

Virtual reality headsets

Myntet är fortfarande i luften gällande huruvida detta kommer visa sig vara en fluga eller inte. Trots att hårdvaran är ute har intresset hos speltillverkare varit minst sagt ljummet. Lite tragikomiskt är det ju faktiskt att så mycket potential mest har inneburit en möjlighet att titta på världskartor och street view i 360 grader. Så, vi hoppas att det dyker upp några spel som verkligen använder sig utav dessa headsets.

Eventbaserad gaming

Med detta menar vi inte spel som delas ut vid mingel på evenemang. Utan snarare spel som utvecklas beroende på vad som händer. Det vill säga spel där man själv påverkar utkomsten genom de val som man gör. Vi har sett några exempel på när detta tillämpas i praktiken. Kanske främst i Mushroom 11. Men ännu har inget spel tillämpat principen till fullo. Vilket är något vi definitivt skulle vilja se.

En framtidsmarknad hur man än ser på saken

Oavsett om det vi efterfrågar blir en verklighet så måste man konstatera ett mobil gaming är en gigantisk industri. Enligt analysföretaget Digi-Capital kommer mobilspel att vid slutet av 2017 ha vuxit sig till att bli den största spelbranschen. Större än konsol- och PC-spel tillsammans. Och definitivt större än webbaserade spel. Det betyder att spelföretag har ett incitament till att fokusera sina resurser på utveckling. Men vad analysföretaget glömmer är kasinomarknaden som har vuxit lavinartat och definitivt tar marknadsandelar. Denna utveckling hade varit väldigt svår att förutspå för några år sedan.