Hero QuestHängivna läsare vet att jag har en förkärlek för Hero Quest och snarlika brädspel. Det har till och med gått så långt att när undertecknad bestämde sig för att sitta ned och skriva en post om vad som skulle spelas i vintras, så slutade det med att Hero Quest vann. Dessvärre finns det inte så många digitala alternativ till Hero Quest, inga officiella i alla fall. Det finns taffliga försök från C64-tiden, men även om de var lite sköna då, trots att de gick så tramsigt, så är det inget som håller i dag.

Tur då att jag inte är ensam i min Hero Questliga böjelse. Det finns gott om kloner där ute, mer eller mindre inspirerade av Hero Quest. Värst av alla är Dark Quest, som går så långt att de snott/kopierat allt från artwork (låt oss hoppas att det är med tillstånd) till logotypen. Det känns nästan lite otrevligt, äckligt rentav, men samtidigt så vill jag tro att det rör sig om en homage till Hero Quest, inte bara girig- eller lathet.

Dark Quest

Dark Quest är bokstavligt talat Hero Quest i digital form, med en by där man kan handla mellan grottpromenaderna. Tärningarna har man dock gömt, vilket både är synd och fullt naturligt – datorn står för slumpgeneratorn så då behöver fejkade tärningsslag inte synas. Det är inte vägen Talisman Prologue HD gick, där “slår” man tärningar hela tiden, men å andra sidan har man siktat på att replikera brädspelsoriginalet så gott det bara går så jag accepterar det.

Jag har skrivit en hel del om Warhammer Quest. I senaste videon berättar utvecklarna Rodeo Games att de inte visar några tärningsslag i spelet, och det är förstås helt rimligt. När man tar ett klassiskt brädspel som Warhammer Quest, vilket inte har så lite att tacka Hero Quest för vill jag meddela, och gör det digitalt så är det troligtvis en god idé att anpassa sig för formatet. Fast inte för mycket då, för då tappar man de nostalgiska spelarna.

Dark Quest

Det är mycket slump i den här typen av spel, dels tärningsslagen, oavsett om de syns eller ej, och dels allt som kan tänkas hända på vägen. I brädspelens värld dras det ofta kort, och då kan allt från stenras eller guld inträffa. Dark Quest har valt att översätta det med att den onde trollkarlen med jämna mellanrum slumpar fram något mer eller mindre trevligt för varje karaktär du har på brädet. Ofta förlorar man guld eller liv, ibland går man plus. Tanken är antagligen att försäkra sig om att spelaren känner viss tidspress, varje grotta är begränsad till ett visst antal rundor, men jag blir mest irriterad när jag förlorar ett liv till på ren slump, utan att jag kan göra någonting åt det.

På det stora hela är Dark Quest rätt taffligt. Flirtandet med oldschool-spelarna känns tunt, och även om jag är precis rätt målgrupp så tycker jag inte att det fungerar. Ljudmattan är tveksam i bästa fall, och pixelgrafiken känns gammal snabbt, om än Hero Questig nog. Dark Quest sitter fast i det gamla, men inte på ett så bra sätt som de säkerligen tänkt sig.

Då är Dwarf Quest ett bättre exempel på en Hero Quest-klon som tagit steget vidare. Här är det uppenbart att utvecklaren inspirerats av Hero Quest, han har rentav sagt det själv på Hero Quest-bloggen Ye Olde Inn. Dwarf Quest håller ett betydligt högre tempo än Dark Quest och rundorna kommer i spel först när de betyder något, vilket förstås är en mer lättsåld illusion när man bara kontrollerar en figur och inte flera. I stället faller Dwarf Quest på att spelet är så förbenat enkelt, för när man listat ut hur man ska klå upp de tuffaste monster, vilka bonusar man ska köpa, så känns det inte så meningsfullt att spela vidare. De monotona och odetaljerade miljöerna gör inte saken bättre, men så är de slumpgenererade också. Vägen dit var dock underhållande.

Såväl Dark Quest (7 kr till iPhone, Dark Quest HD kostar 7 kr till iPad) som Dwarf Quest (22 kr, universal) sitter dock kvar på min iPad, jämte Talisman Prologue HD (38 kr, universal) som annars inte har ett skvatt med Hero Quest att göra. Alla dessa spel är värda att införskaffa om man är brädspelsnörd, och gillar man Hero Quest så går det faktiskt att stå ut med Dark Quests trollkarlstrams och den taffliga framtoningen. Köp dem, stöd utvecklingen och Hero Quest-klongenren, men vänta inte för länge med att öppna plånboken. För när Warhammer Quest kommer, då kommer alla de här spelen att kännas gamla och avdankade, spår jag.