Dofus kommer till plattorna, på helt fel sätt

Thord D. Hedengren
Artiklar

Det finns gott om onlinespel, men en gång i tiden, på en liten Kohjinsha i Osaka, så fastnade jag för franska Dofus. Turbaserade strider passade den lilla ultraportabla Windows Vista-PC:n med tryckskärm, och spel i webbläsaren var det enda den klarade av.

Förra året firade Dofus sitt tioårsjubileum. De är större än du anar, för det finns en tecknad Dofus-serie, diverse annan kringmedia, och Wakfu – spel och anime – är en direkt spinoff. Den kan du se på Netflix här i Sverige, bara en sådan sak. Det är dock bara början, verkar det som, för nästa år blir det film av Dofus. Trots detta – allt detta! – så har få hört talas om Ankamas ”lilla” spel.

Dofus är ett MMO, turbaserat i striderna, men likväl ett MMO. Det är stilistiskt och väldesignat, med en story som handlar om magiska stenar eller något sådant. Jag minns ärligt talat inte, det var länge sedan jag loggade in, och suget att göra det infinner sig inte idag. Andra spel, oavsett om det är Elder Scrolls Online, Diablo III, eller Cities: Skylines, lockar mer. Delvis för att Dofus är gammalt, och delvis för att det spelas i webbläsaren. Det har aldrig varit min grej, trots varma minnen från sessionerna på Kohjinshan.

Men nu säger Ankama att Dofus ska komma till plattorna, iPad och Android, med tryckanpassat gränssnitt. Det låter riktigt bra tycker jag, för att spela Dofus med Kohjinshans stylus var ärligt talat ingen gränssnittsmässig upplevelse värd att tala om. Så ja, jag är lite peppad, jag är lite glad, fastän Ankama inte visat något från spelet. Det finns inte ens några bilder, än mindre en trailer.

Vad som finns är sämre nyheter. Tydligen är mobila (låt oss kalla spelet så) Dofus inte synkroniserat med sitt fullvuxna syskon. Nej, du ska få material löpande till din platta, och du lever på andra servrar. Börja om från början kan förvisso vara befriande, men jag tvivlar starkt på att dedikerade Dofus-spelare har lust med det. Antingen är det ett nytt spel, eller så är det en klient till ett befintligt – allt annat känns tråkigt och väldigt gammalt.

Ett annat onlinespel, och jag tänker inte kalla det för MMO, som jag uppskattat genom åren är Phantasy Star Online (och i viss mån Universe). En avart av detta kom till Sonys PSP, kallad Phantasy Star Portable, och det var som en korsning mellan PSO och PSU. Samma värld som den senare, typ i alla fall, men helt uppenbart inte samma spel. Således förväntade jag mig inte att kunna spela med Universe-spelarna, utan bara med de som körde PSP-spelet.

Men Dofus, det blir inte så. Det finns säkert oerhört många anledningar till dessa, och alla är säkerligen tekniska, men det är helt enkelt fel. För varför ska jag lägga tid och energi på en version av ett MMO som kanske stängs ner kort därefter, trots att det stora, låt oss kalla det för vad det är – det riktiga – spelet säkerligen kommer leva och må bra i år framöver? Om Dofus till iPad och Android inte får spelare nog, då stänger de spelet. Min karaktär lever inte vidare i webbläsaren, den är borta, för det är inte samma virtuella värld.

Det gör mig deprimerad, detta. För jag gillar ju Dofus, och kan tänka mig att det kan passa på en platta. Jag vill se hur det ter sig, och kommer säkerligen testa, men jag undrar om det kan klara sig, parallellvärlds-Dofus, och det får mig att tveka inför all den tid ett MMO faktiskt tar, allt detta engagemang.

Jag startade Kohjinshan häromveckan. Den fungerar fortfarande, och kan antagligen köra Dofus i 10fps. Idag är jag för kräsen för att ens prova.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0