I en tid då franchiser mjölkas torra vore det inte överraskande ifall vi får se en ny filmatisering på det världsberömda RPG-spelet “World of Warcraft”. Samtidigt är det förståeligt ifall alla planer på en fortsättning läggs ned. Låt oss kika närmare på vad som talar för att  “Warcraft: The Beginning” (2016) får sig en uppföljare, och vad som pekar på att vi sett det sista av Azeroth på vita duken… 

Varför vi inte kommer att få se en till Warcraft-film: 

“Warcraft: The Beginning” togs emot med spjut och sköld – den större delen av den internationella kritikerkåren slaktade filmen. Likaså var majoriteten av fansen och publiken missnöjd. Detta resulterade i att filmens regissör, Duncan Jones, berättade i intervju att en andra film känns väldigt svår att få till och att han inte har en aning ifall det kommer att bli av. Han menar att ingen vågar ta beslutet att säga “Nej” eller “Ja” till att göra en uppföljare. 

Det pratas ofta om att TV-spelsfilmatiseringar redan på förhand är dömda att misslyckas. Adaptioner är generellt svåra att få till, eftersom dess förlagor sätter press på de nya tolkningarna. Om det fanns en rädsla inför 2016:s “Warcraft” kan vi knappast förstå skräcken av att göra en andra film. Det är troligare att fans skulle streama serier, som ingår i något streamingbibliotek. 

Visst kan vi förlåta mycket, om det nu finns belägg för det, men rollsättningen av “Vikings”-stjärnan Travis Fimmel är på många sätt undermålig. Han må ha utseendet för den här typen av roll, men hans prestation här är svår att ta på allvar. Det känns som att Fimmel själv har svårt att ta sig på allvar då han till och med själv sagt att han inte kan skådespela. Ska eventuella skapare då satsa på att göra en reboot, med helt ny uppsättning? 

Varför vi kommer att få se en till Warcraft-film: 

Oavsett sina brister gjorde filmen bra ifrån sig vad gäller dess försäljning. I skrivande stund har “Warcraft” lyckats omvandla sin investering på 160 miljoner dollar till 433 miljoner dollar i global försäljning. Det ska sägas att en uppföljare skulle få betydligt svårare att nå samma höjd, sett till vad publiken fick för sina pengar. 

“World of Warcraft” är fortfarande ett av de tio mest populära onlinespelen i världen. Så länge det står sig finns alltid en efterfrågan. 

Framtiden är oviss. Om vi kommer att få se mer av Warcraft på bio kan bara tiden utvisa.