Dead Space REMAKE: Vad vet vi hittills?

dead space remakehorrorpcplaystation 5xbox series sxbox series x

0
(0)


Den skräckinjagande klassikern Dead Space återvänder! Efter hela 13 år kommer vi att få uppleva det revolutionerande skräckspelets återuppbyggd från grunden med modern grafik, ljud, atmosfär och så mycket mer. Även fast avslöjandet nyligen skedde, och spelets utgivningsdatum förutses vara tidigast nästa år, så finns det mycket information som kan bygga våra förväntningar. Dead Space Remake är på väg och vi har den senaste informationen om klassikerns återvändo här!

Rymdskräckens Kung Återvänder

Det första vi behöver veta är att denna remake kommer att skapas av ett nytt utvecklingsteam, eftersom den originella tillverkaren, Visceral Studios, gick i konkurs år 2017. Det innebär att projektet kommer skötas av ett relativt nytt team, Motive Studios, som ligger bakom det framgångsrika Star Wars spelet från år 2020: Star Wars Squadron. Eftersom EA äger varumärket så har de möjligheten att återuppliva denna förskräckande berättelse om Isaac Clarke, som då i tiden tävlade mot stortitlarna Resident Evil och Silent Hill. Denna nyhet blev väl mottagen av gamers runt jordklotet.

CUT OFF THEIR LIMBS” – En hjälpsam besättningskamrat

Tradition och Evolution

Remasters och remakes blir allt vanligare inom gaming. Vem vill inte återuppleva sin gamla favorit med modern grafik? Det är dock en väldigt kontroversiell trend idag, på grund av hur vissa speltillverkare har utnyttjat nostalgi för att tjäna snabba pengar. Remasters kan släppas ut utan uppdaterat grafik eller fixar för buggar och glitches från den originella versionen. Frågan är också: hur mycket kan förändras utan att förlora samma känsla? Och hur mycket kan behållas utan att det känns som en ”copy-paste”?

I en intervju med Senior producenten Philippe Ducharme och kreativa direktören Roman Campos-Oriola, så uttalar de en vilja att leverera samma skrämmande känsla och greppande handling som originalet. Det är också säkerställt att de är ute efter att utveckla titeln med många tekniska förbättringar.

Efter Dead Space 3 fiaskot har beundrare av spelserien valt att inte bli för spända inför utgivningen. Det finns alltså en fråga om Dead Space Remake också kommer att fokusera på cover-to-cover action istället för skräck, oändlig ammunition istället för strategisk resurshantering, eller att behöva spendera våra egna pengar för köpa uppgraderingar och förenkla spelupplevelsen. Detta var något som togs upp i en intervju med EA´s Chief Studios Officer Laura Miele. I denna intervju var det tydliggjort att de har inga planer att återgå till den strukturen för denna typ av spel. Hon förklarade hur microtransactions kommer fortsätta på online-spel som FIFA eller Apex Legends, men att det inte är rätt för dessa typer av singleplayer upplevelser.

Sömlös Upplevelse

Spelet kommer byggas upp från grunden, med endast inspirationer och utan genvägar. Det är bekräftat att den kommer att skapas med EA’s spelmotor: Frostbyte, vilket används för att utveckla Battlefield, Need for Speed och Mass Effect. Detta kommer att ge mer rum för visuella förbättringar i detaljer, animationer och user interface (UI). En kort teaser finns på Youtube som ger en bra uppfattning om vilken ton de vill sätta. Klicka här för att kika på den.

Dead Space REMAKE


Jag vill påpeka att Dead Space Remake är endast bekräftat spelbart på PC, Playstation 5, Xbox Series X och Xbox Series S. Det innebär att upplevelsen kommer att vara skräddarsydd till den framtida generationen. Denna nyhet har lett till en del missnöjen, eftersom det hindrar åtkomsten för flera av dagens gamers som använder förra generationens konsoler. Det här innebär dock att spelet kommer kunna dra mer nytta av högpresterande hårdvaror. Bra exempel på förbättringar inkluderar 3D-ljud och total borttagning av loading screens, för att förbättra verklighetskänslan. Denna funktion har en av tillverkarna bekräftat.

”You can play it from the start screen to the end credits seamlessly” – Campos Oriola

Vem regisserar Dead Space Remake?

Spelets regissör är ingen mindre än Eric Baptizat, som har gett oss många av de bästa Assassin’s Creed spelen:

  • Valhalla (2020)
  • Origins (2017)
  • Unity (2014)
  • Black Flag (2013)

Trots att spelet kommer baseras på Dead Space 1 upplevelsen, så har tillverkargruppen kommit ut och sagt att de diskuterar om hur de kan dra inspiration från de senare titlarna i spelserien. Angående gameplay tog de upp ett exempel om hur de kunde överföra svävningsmetoden från Dead space 2, vilket ändrar sättet Isaac rör sig runt i områden utan gravitation. Det var även prat om att handlingen kan ändras för att utbygga världen runt om kring den. Ingen mer information om handlingen har getts ut.

När Är Vi Framme?

Hittills finns det inget bekräftat datum eller årstid för lanseringen av Dead Space Remake. Vi väntar med spänning på att få höra mer.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0

Spelbloggen.se

Spelbloggen.se är en webbplats som recenserar och skriver om datorspel!

Allmänt

Om oss

Annonsering

Kontakt

iCyber AB

Fleminggatan 7, 112 26 Stockholm

hej(a)spelbloggen.se