Det är inte direkt förvånande att freemium som modell har vunnit, åtminstone på mobilformaten. Dubbelt vunnit ska kanske tilläggas, för såväl spela lite och lås sedan upp-modellen som köp mer speltid eller gems eller whatever-modellen verkar fungera. En av dem fungerar bättre och det är dessvärre fel modell.
Att få en liten bit av ett spel gratis, för att sedan låsa upp resten, känns som en ganska vettig freemium-modell. Ärlig, rentav. Det är modellen Nintendo körde med hajpade Super Mario Run (som Anders har recenserat). Med 150 miljoner nedladdningar, till iOS och Android, så är det svårt att kalla spelet annat än en rungande succé. Nintendos mål var att 10% av spelarna skulle betala för att låsa upp resten av spelet men enligt egen utsago har de inte nått dit ännu. Fortfarande rätt så saftiga summor pengar in på banken säkerligen, men det måste vara något av en besvikelse. Lås upp-modellen är bevisligen svår, trots ett väldesignat mobilspel med ingen annan än Mario i huvudrollen.
Jämför det med ett annat Nintendo-spel till din mobil, nämligen Fire Emblem Heroes (vilket jag recenserade). Enligt Wall Street Journals Takashi Mochizuki så har spelet mindre än en tiondel av Super Mario Runs nedladdningar, alltså färre än 15 miljoner. Det är förvisso en smaskig siffra i sig, få spel kommer i närheten av sådana nuffror, men här är vad som är mer förvånande: Fire Emblem Heroes har dragit in mer pengar än Super Mario Run.
Hur är det möjligt?
Jo, Fire Emblem Heroes är ett mer traditionellt freemium-spel, med timers och gems och grejor. Inte äckligt girigt på något vis, generöst snarare, men likväl är folk bevisligen beredda att betala för mer speltid och så vidare.
15 miljoner nedladdningar av timer-klädd freemium drar in mer pengar än 150 miljoner nedladdningar med betala för att låsa upp-klädd freemium. Skrämmande.
Super Mario Run är inte billigt att låsa upp. 109 kr vill Nintendo ha för att du ska få alla världar. Det är ganska saftigt för ett spel som, trots sin uppenbara kvalitet, inte är i närheten av exempelvis New Super Mario Bros. Inte för att någon trodde att det skulle vara det, men Super Mario Run ser ut som ett riktigt Super Mario-spel, det är bara inte det.
Jämför det med Fire Emblem Heroes, som är ett förenklat Fire Emblem i snacksformat. Båda spelen är väldigt anpassade till mobilen och korta spelsessioner, men jag vill nog påstå att Fire Emblem Heroes lyckas bättre.
Kanske är det så enkelt. Kanske är det därför Fire Emblem Heroes drar in så mycket mer pengar, trots timers och gems, än Super Mario Run och premiumprislappen. Eller så har vi äntligen (?) fått bevisat att vissa spelare helt enkelt inte vill betala för sig, förutom när de närmast luras till det. Det är en deprimerande tanke, inte sant?