Sagan om The Banner Saga

Benjamin Andersson
Artiklar

https://www.youtube.com/watch?v=dJJQgma4OLs

I början av 2010-talet lämnade tre spelutvecklare sitt arbete med MMO:t Star Wars: The Old Republic på Bioware för att bilda en egen spelstudio, Stoic Games. Deras spelidé dök upp på Kickstarter och tog emot sju gånger mer pengar än vad som efterfrågades. The Banner Saga släpptes på Steam i början av 2014 som en första del av en episk saga. En sagovärld inspirerad av fornnordiska sagor samt konstnären Eyvind Earles uttrycksfulla bildspråk.

I spelet hamnar vi en karg värld, i ett samhälle som tidigare varit nära förgörelse av två stora krig, där gudarna har dött och i inledningen får vi även veta att solen har stannat. I den tillvaron finner vi tre olika raser där två av dem, människorna och varlarna, är sedan tidigare allierade för att skydda sina intressen mot den tredje rasen, ett stenfolk som kallas för dredge. När ännu ett krig mellan dessa faktioner är på väg att blossa upp får vi följa två olika gruppers resa genom kriget. Ifrån landets västra del rör sig en välbeväpnad styrka, ledd av människornas och varlarnas kronprinsar. I landets östra del leder människan Rook sitt folk från krigets misär. Under spelets gång får vi följa de båda karavanerna medan handlingen utvecklas och krigets konsekvenser blir allt större.

The Banner Saga - Karavanen
The Banner Saga – Karavanen

Berättelsen är uppbyggd av två olika delar, resande och stridande. Under tiden som resandet sker är proviant en avgörande del för gruppens överlevnad. Allt eftersom berättelsen och resan fortsätter blir grupperna större och proviant allt mer eftertraktat. Medan grupperna tar sig fram längs med snötäckta landskap på långa vägar som ibland kantas av små byar ställs vi även inför moraliska dilemman som kan få ödesdigra konsekvenser längre fram i berättelsen. När det sedan blir dags för oss att ta till vapen, antingen mot fienden dredge eller mot andra personer som råkar stå i vår väg, växlar vi över till ett turbaserat strategiläge. Här får vi styra våra favoritkaraktärer en i taget för att bekämpa, det ibland orättvisa, motståndet för att sagan ska fortsätta. Lyckas vi allt för väl med vår kamp belönas vi ibland med proviant, magiska föremål och inte minst XP till våra karaktärer.

The Banner Saga - Striden
The Banner Saga – Striden

The Banner Saga är kanske mest känt för att ha blivit indragen i Kings, tillverkarna av fenomenet Candy Crush Saga, storhetsvansinne. I ett försök att skydda sitt populära varumärke ansökte King om varumärkesskydd för användandet av orden ”Candy” och ”Saga” i speltitlar. Tvisten som uppstod väckte kontrovers inom hela spelbranschen och satte käppar i hjulet för Stoic Games arbete med en uppföljare. Häromveckan meddelade dock Stoic Games via deras blogg att tvisten med Kings har löst sig. Hela affären är inget annat än tragiskt men förhoppningsvis har Stoic Games nu möjlighet att fortsätta sitt arbete med den eftertraktade uppföljaren.

I Banner Saga lyckas Stoic med att presentera intressanta karaktärer, en stämningsfull miljö och en gripande berättelse som lämnar eftersmak. Däremot känner jag mig inte lika engagerad i berättelsen som de vill att jag ska göra när de gör det möjligt för mina val att spela roll och avgöra hur spelets berättelse slutar. Men det råder ingen tvekan om att Stoic Games har hittat en egen nyans inom den stigande trenden av vikinginspirerade spel. The Banner Saga är en perfekt plattform att bygga vidare på och det ska bli spännande att se vad som kommer från dem härnäst.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0