Spelbloggen

Etikett: Konami

Den obligatoriska E3-cringen

E3 är över för i år, och rent spelmässigt är det inte många minnen jag tar med mig till hösten. Däremot, med riktigt stort D, så uppskattade jag – precis lika mycket som tidigare år –

👉 Läs vidare

Konami, som ryktades överge AAA-spelens värld, kan glädja sig åt hela sex miljoner sålda exemplar av Metal Gear Solid V (till återförsäljare då) under förra årets sista nio månader. Inte illa, inte illa alls, men inte heller förvånande med tanke på hur hyllat spelet blivit. Synd bara att Hideo Kojima fick slinka ut genom bakdörren mitt i allt det där.

Konami har lagt ned den Los Angeles-baserade studio tidigare känd som Kojima Productions Los Angeles. Det bekräftade Konami för Polygon igår. Studion var involverad i utvecklingen av Metal Gear Solid V: Phantom Pain och Metal Gear Online. Nedläggningen kommer att resultera i att 35 anställda förlorar sina jobb, och den motiveras med att utgivaren ska omstrukturera sina resurser till en ”mer centraliserad enhet”. Kojima Productions Los Angeles öppnade dörrarna i september 2013.

Nu förnekar Konami gårdagens rapport från The New Yorker om att Metal Gear-skaparen Hideo Kojima har lämnat utgivaren, och menar att Kojima bara har tagit en ”lång semester”. När de tillfrågades om avskedsfesten som beskrevs i The New Yorkers artikel sa de att de inte var säkra på ”what kind of thing this was”. Simon Parkin, artikelns författare, svarade genom att tweeta en bild från festen. Hideo Kojima-dramat fortsätter oförhindrat.

Enligt en anyonym källa som The New Yorker har pratat med blev det mycket omdiskuterade uppbrottet mellan Metal Gear-skaparen Hideo Kojima och Konami officiellt den 9 oktober. Samma källa påstår att Hideo Kojima är bunden av en non-compete-överenskommelse som innebär att han kommer att kunna återvända till spelbranschen i december i år. Var han landar kan man bara spekulera om i dagsläget, men efter Metal Gear Solid V: The Phantom Pain råder det nog ingen brist på utgivare – och kanske en och annan plattformshållare – som skulle vara villig att bekosta Kojimas nästa projekt.

Förra veckan var spelmedia eld och lågor över ett rykte om att Konami skulle överge AAA-spelutveckling, men enligt Nintendo Life var vi lite för snabba med att sätta spiken i Konamis kista. En Konami-representant som NL har pratat med har förnekat ryktet. Representanten sa också att de fortfarande jobbar på spelserier som Metal Gear, Silent Hill, Castlevania, PES och ”all the rest”. De som hoppas på en uppföljare till Metal Gear Solid V: The Phantom Pain kan fortsätta hoppas ett tag till.

Oroväckande rapporter från franska Gameblog, vilka tidigare – till synes korrekt – rapporterat att Fox Engine-ansvarige Julien Merceron har lämnat företaget. Senaste budet är att Konami skrotar all AAA-spelutveckling, bortsett Pro Evolution Soccer, för att fokusera på mindre spelupplevelser. Det skulle betyda att Metal Gear Solid V är det sista riktiga storspelet som inte involverar en fotboll från den japanska speljätten. Nej, Metal Gear Online räknas inte…

Konami satsar på mobiler och IAP

Tyck vad du vill om det, men Konami kommer att lägga allt mer krut på den mobila marknaden istället för den mer traditionella och stationära. Konamis Hideki Hayakawa har i en intervju med Nikkei Trendy Net sagt att studions huvudsakliga plattform kommer att vara mobiltelefoner,

👉 Läs vidare

Nestopia: Castlevania

Castlevania släpptes i Sverige lagom till julhandeln 1988, och vilken lycka det måste ha varit att hitta spelet under granen som barn. Själv ägde jag inte spelet när det begav sig utan fick gå över till en kompis när suget att piska fiender blev för stort.

👉 Läs vidare