Danska spelmotorn Unity används vitt och brett av lite mindre utvecklare, men kommer nu även till Wii U via Nintendo själva. David Helgason berättar om motorn, framtiden, och behovet att iterera ofta snarare än ta konsollika teknikskutt i dagens spelbransch, i en lång intervju med VG247.
We believe that we have to follow that transition and basically be the engine of choice for 2D games done by, say, two students in a basement, and serving 50-100 people building games for the Wii U – we just announced support for that – and even the next generation of mobile devices.
Nintendos stöd av Unity, och det faktum att motorn kommer göras tillgänglig alla den japanska jättens spelutvecklare, bådar gott för vidare spridning av såväl traditionella storspel som indieproduktioner. Det här kan dessutom vara en trojansk häst för Nintendo, ett sätt att nå en för dem helt ny grupp utvecklare. På samma sätt får indieutvecklaren nu tillgång till Wii U och den potentiellt nya marknaden den kan innebära.
Eller så här: räkna med konverteringar av Wii U-spel till iPad, Steam, samt mobiler – och vice versa.