Svaret är förstås uppenbart: det skulle kosta för mycket. Låt oss ställa frågan på ett något mer omständligt, men mer relevant vis: varför får inte moddare betalt för populära och spelsäljande samt communitybyggande moddar?
Svar: det får de tydligen ibland.
ARK: Survival Evolved släpper två officiella moddar, en tämligen omgående – nya kartan The Center – och en till om någon månad eller så. Utvecklarna av dessa moddar har inte bara fått betalt för dem, en hel del enligt ARK: Survival Evolved-utvecklaren Studio Wildcard, utan har även anställts av bolaget. Det är inte dåligt det!
Studio Wildcard är förstås inte den första spelutvecklaren som har anställt en moddare till sina spel, såväl Bethesda som Id Software har rykte om sig att göra det ibland. Deras strategi att betala för bra moddar är däremot lite mer ovanlig, för naturligtvis handlar det inte bara – eller ens främst – om att hitta nya talanger till studion. Nej, de vill uppmuntra ett levande moddarcommunity. Det säljer spel, och sedan säljer det DLC och GOTY-versioner, för att sedan bana väg för uppföljaren. Se på The Elder Scrolls V: Skyrim, som trots sin ålder har ett levande moddarcommunity. Med rätt moddar (64 stycken, just nu) blir det inte bara som nytt, det blir ett förbaskat snyggt spel. Livslängden förlängs av moddar, så är det bara.
Det är förvisso bara sant om moddarna är bra, vilket är varför Studio Wildcard vill uppmuntra detta till ARK: Survival Evolved. Förhoppningsvis kommer andra spelutvecklare och -utgivare haka på. Allt fler spel stödjer moddar, Stellaris nu senast, så det finns hopp för lite prispengar åt moddarna. Välförtjänt för vissa, måste understrykas.