Det var Nintendos E3 att förlora. Nintendo Switch fick en bättre lansering än någon hade väntat sig, eller vågat hoppas på – inkluderat Nintendo själva, tycks det. Så snart The Legend of Zelda: Breath of the Wild visade sig vara en av tidernas bästa lanseringstitlar (om du frågar mig) kändes det dock ganska självklart att den skulle bära konsolen en bra bit in i 2017. Det större frågetecknet var hur konsolens prospekt såg ut bortom det, i slutet av 2017 och in i 2018. Vi räknade med att det skulle rätas ut under E3 2017. Det gjorde det.

Även om du inte har sett Nintendo Spotlight-video själv så har du säkert hört talas om en del av de spel som visades upp: Super Mario Odyssey, Xenoblade Chronicles 2, The Elder Scrolls V: Skyrim, Rocket League, Mario + Rabbids Kingdom Battle, och nya spel i både Kirby– och Yoshi-serierna. Plus: ett fullstort rollspel i Pokémon-serien, för första gången till en stationär Nintendo-konsol. Det är med all säkerhet många år bort fortfarande, men löftet om ett Pokémon för Switch var tillräckligt för att få min flickvän Johanna, som tidigare nästan bara har spelat bärbara Nintendo-konsoler, att börja planera ett Switch-inköp.

Super Mario Odyssey ser ut att bjuda på en förtjusande kombination av putsat Mario-plattformande och en grad av whimsy som serien inte har varit i närheten av tidigare. Det släpps i slutet av oktober, och det tar förstaplatsen på mitt pepplista utan större konkurrens. Kirby och Yoshi ser bägge supercharmiga ut, och jag är spänd på att få se vilket spel som döljer sig bakom Metroid Prime 4-logotypen som Nintendo visade upp under livesändningen. Mellan Mario Kart 8 Deluxe Edition och The Legend of Zelda: Breath of the Wild kände jag mig redan nöjd med att jag köpte ett Nintendo Switch vid lanseringen. Nintendos E3 gav mig mycket mer att se fram emot.

Det enda kvarvarande frågetecknet (förutom det jag nämnde i min del av spelbloggarnas gemensamma E3-text) är Virtual Console. Jag hade så gott som tagit för givet att Nintendo skulle avslöja en Switch-version av deras retro-spelmarknad under E3. Super Mario Odyssey, Kirby, Yoshi, Metroid Prime 4… Om inget av de kommande Switch-spelen lockar, vad sägs om alla Nintendo-utvecklade spel släppta mellan NES och GameCube? Nintendo skulle inte kunna tillverka konsoler snabbt nog.

Men Nintendos presentation kom och gick utan att retrospel nämndes överhuvudtaget. Det är kanske inte så konstigt, egentligen. Låt Super Mario Odyssey vara fanbärare under E3, och ge Virtual Console ett eget Nintendo Direct senare under året. E3 är spelbranschens chans att få genomslag i medier utanför de traditionella teknik- och spelkretsarna, men de som verkligen bryr sig om Virtual Console kommer att nås av information om den tjänsten närhelst Nintendo väljer att publicera den.

Nintendo har lovat att de kommer att berätta mer om sina planer för Virtual Console på Switch i sinom tid. Reggie blev förstås tillfrågad om tjänstens status under E3, och han medgav då att de just nu funderar på hur den tjänsten ska se ut. Då låter det som att vi kommer att få någon slags Virtual Console-motsvarighet till Nintendo Switch, åtminstone. Men samtidigt: efter Nintendos presentation på E3 så känner jag plötsligt ett mycket mindre behov av en Virtual Console-tjänst än tidigare. Det verkar inte som att det kommer att råda någon brist på saker att spela oavsett.

E3 2017 var Nintendos chans att slå en fullträff på volleyn som de la upp när Nintendo Switch lanserades. De träffade mitt i prick. Mellan Breath of the Wild, Mario Kart, Super Mario Odyssey, Yoshi, Kirby och det stadigt tilltagande stödet från tredjepartsutvecklare och indies behöver man inte längre lägga in en brasklapp för spelbiblioteket när man rekommenderar någon att köpa Nintendo Switch.

Det är nästan så att man glömmer att det någonsin fanns en konsol med namnet Wii U.