ach_hl2Är det något som jag gillar så är det att se jämna, symmetriska gamerscore-siffror. Att hamna på prick 100 000 vore jättehärligt. Det är inte heller helt omöjligt då achievements vanligen har en poängsumma som slutar på 5 eller 0. Men ibland bestämmer sig spelföretag för att inte riktigt samarbeta med mitt ordningssinne. Låt mig peka ut Valve som en skurk i just det här fallet.

ach_hl2_smallVorticough (13)

Valve har släppt flera kritikerrosade spel, men det spel vi ska skälla på är Half-Life 2. De har uppmuntrat spelaren till att utforska spelet och hanterar själva achievementdesignen väl. Det gör att jag gärna undersöker spelets alla vrår i hopp om att finna intressanta saker och få fler achievements. Döm dock av min förskräckelse då Vorticough poppar upp och det står 13 gamerscore. Mitt hjärta stannar en smula. Nu har jag plötsligt en ojämn gamerscore och det sticker i mina ögon. Efter initiala chocken börjar mitt hjärta att slå igen. Först sakta, men snart allt snabbare. Hur länge ska jag behöva dras med en ojämn gamerscore? Kommer jag att behöva gråta mig till sömns i natt?

Nu hade jag tur. Kort efteråt gavs det möjlighet att få tag i achievementen Two Points som gav, hör och häpna, två poäng. Ordningen var återställd. Men spelet hade ändå tvingat mig till att djupdyka ned i en guide för att se var jag kunde utjämna min gamerscore. Ibland är spelföretag genomonda – eller jag bara neurotisk. Vilket tvistar de lärde om. Reagerar du på ojämn gamerscore eller är du “frisk”?