När jag letade bilder till förra veckans text om portabla spelmaskiner så snubblade jag över en hel del knäppt marknadsföringsmaterial från Sony. Ingen chock där direkt, de är kända för att inte direkt ha tungan rätt i mun alla gånger, som att det är bättre med något konstigt och halvkontroversiellt än något som har något med produkten att göra.

Från toaletthumor, vilken förvisso handlar om att faktiskt spela på en PSP:

…till försöket med en fejkad blogg och video inför julhandeln någon gång tidigt 2000:

Sony var tvungna att gå ut och be om ursäkt för sin reklamkampanj. Det var ju rent och skärt lurendrejeri, som förstås internet lätt luskade ut.

Gång på gång har Sony bevisat att de inte riktigt kan det där med marknadsföring. Ingen av reklamfilmerna ovan hade fått mig att köpa en PSP. De sticker ju inte ut alls, så vad gapar jag om egentligen?

Jo, det här:

Må så vara att det är andra tider nu men ingen kan väl tycka att det där är en vettig annons för en bärbar spelkonsol? Den är inte fyndig eller utmanande, den är bara osmaklig. Andra annonser i kampanjen är snarlika men ingen är så vidrigt osmaklig som att spela PSP bland lik. Det hade varit så lätt att få annonsen att fungera, det är miljön som gör att den tar det för långt.

Jämför med annonsen nedan, som förvisso inte är briljant eller helt lämplig den heller, men i alla fall inte osmaklig. Det är åtminstone ett försök till att vara lite fyndig, om än orealistisk. Hur lätt är det egentligen att spela PSP med en hand? Inte alls. Å andra sidan kanske det var den där snubben som köpte filmer på UMD…

Det går inte att skriva om Sonys brist på fingertoppskänsla utan att nämna just annonsen om fingertoppar och känsla, dock inte för PSP utan för PS Vita. Minns ni den här?

Sony vill verkligen inte växa ur tonårsrummet med sina bärbara spelkonsoler, den saken är klar. Å andra sidan är det inte riktigt lika desperat som när Nintendo verkligen ville in i tonårsrummet, genom att producera den här lilla godingen:

Sänglekar skulle sälja GBA SP

Vad ska man säga?