På sin E3-konferens överraskade Microsoft alla med att avslöja att Xbox One får bakåtkompatibilitet. Jag skrev om det i min rapport från konferensen och nu när jag själv har funktionen vill jag dela med mig om hur det fungerar.

Funktionen är endast tillgänglig för de som är med i Xbox Preview Program. Det blir du genom att få tag i en kod eller genom att bekant som redan är med bjuder in dig. Därefter måste du installera spelet, vilket görs antingen genom att stoppa in spelskivan i din Xbox One eller ladda ned den från listan över dina spel. Den återfinns då i appen “Games & Apps”. Dina Xbox 360-spel är tydligt markerade där så de bör inte gå att missa. För tillfället finns det inte många spel redo, utan det är mellan 15-20 stycken. De tre som jag testade på var Mass Effect, Viva Piñata: Trouble in Paradise och Battleblock Theater.

När du installerar ett av spelen laddas en emulerad version av spelet ned på din hårddisk. När du sedan startar spelet initieras en emulering av spelet som härmar Xbox 360:s operativsystem. Spelet fungerar med andra ord precis som det gjorde på originalkonsolen. I samtliga tre fall som jag prövade på så flöt spelet på utan problem. Det finns inga mardrömslika laddningstider som det var då man spelade gamla Xboxspel på sin Xbox 360.

De nya funktionerna, som till exempel att ta skärmdumpar eller spela in videos, fungerar utmärkt. Jag provade dessutom att streama då jag spelade Mass Effect med hjälp av Twitch-appen och det gick utmärkt. Faktum är att jag inte har upplevt några som helst negativa saker efter några timmars testspel så hittills är det bara en stark rekommendation.

Just nu är utbudet skralt, men tills jul då tjänsten officiellt lanseras lär utbudet vara betydligt större och starkare. Särskilt eftersom speljättar som Electronic Arts och Ubisoft redan är ombord tåget. Det går till och med rykten om att den sistnämnda planerar att ge bort några av sina gamla spel helt gratis via tjänsten. Sony må inte tro det här framtiden och det kanske är sant, men samtidigt har Microsoft gjort en stor publikflört som inte ska underskattas. Det är ett riktigt smart PR-drag som köper dem stor goodwill hos spelarna.