Activision köper King för 50 miljarder kronor

Publicerad:

Skrivet av Anders Norén

Verifierat av: Max L

Väderprognosen förutspår miljonregn över Stockholm. Activision Blizzard har öppnat plånboken och spenderat 5.9 miljarder dollar (motsv. 50 miljarder kronor) för den delvis Stockholmsbaserade Candy Crush-utvecklaren King Digital Entertainment.

Nyheten avslöjades i ett pressmeddelande tidigare imorse. Activision beskriver Kings spelutbud som “one of the largest entertainment networks” med “over half a billion monthly active users in 196 countries” och tio av “the world’s most iconic interactive entertainment franchises”. Sett till antal spelare placerar det King på ungefär samma nivå som PlayStation, Xbox och Nintendo – tillsammans.

King grundades i Stockholm 2003 och har sedan dess blivit en av de mest framstående spelutvecklarna för webb och mobila plattformar. År 2012 hade företagets titlar 30 miljoner unika användare. Vid slutet av 2013 hade den siffran exploderat till 408 miljoner användare, och företagets omsättning ökade med 3000% under samma tidsperiod. Spelet som nästan på egen hand svarade för tillväxten var Candy Crush Saga. Spelet har legat på eller strax under förstaplatsen på App Stores Top Grossing-lista sedan dess, tillsammans med uppföljaren Candy Crush Soda Saga.

Spel som Call of Duty, Guitar Hero, Destiny och World of WarCraft har gjort Activision Blizzard till spelbranschens största utgivare, men fram tills nu har de haft en begränsad närvaro på den mobila marknad som under de senaste åren har vuxit fram som spelbranschens mest lukrativa. Genom att köpa King har de gått från nästan ingen närvaro på marknaden alls till att bli en av dess största aktörer. King gjorde en vinst på 338 miljarder dollar förra kvartalet. Om marknaden för mobilspel fortsätter att växa, och King kan behålla sin ledande position på den marknaden, kan Activison ha tjänat tillbaka sina 5.9 miljarder dollar på ungefär fyra år.

Microsofts uppköp av Mojang förra året kostade 2.5 miljarder dollar. Disneys uppköp av Lucasfilm år 2012 kostade 4 miljarder dollar. Det här är, kort sagt, ett av de största uppköpen i underhållningsbranschen genom tiderna. Enligt pressmeddelandet kommer King att fortsätta drivas som en separat entitet av företagets nuvarande ledning.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0