Att Apple och Google gör saker och ting på olika vis förvånar ingen. Från affärsmodeller till filosofiska ståndpunkter, det är två väldigt olika bolag.

Googles spelplattform Stadia är imponerande. De vill att du ska streama spel till din webbläsare, till din TV via Chromecast och en handkontroll som är uppkopplad till wifi. Inte småspel, stora spel, ”riktiga” spel för ”riktiga” gamers. Det är budskapet, att du inte ska köpa någon ny Xbox eller PlayStation, och din speldator behöver inte ett nytt grafikkort heller. Hårdvaran bor i Googles plattform och allt händer på deras servrar, du får resultatet. Det är en utopisk tanke, försedd med en månadskostnad så klart – det gäller ju allt numera. Prenumerationer, det är framtiden. Tack för den, Netflix och Spotify, och alla andra.

Streama spel är ingen nyhet. Det har funnits aktörer, men de finns inte vitt och brett. Inte ännu. Anledningen är många, främst att vi helt enkelt inte har snabbt internet nog. Servrarna som gör jobbet, alltså renderar grafiken åt dig och sköter all logik, de har funnits länge. Lika länge som vi spelat spel på datorer, för det är ju just datorer. Skillnaden är att vi kan virtualisera, skala upp och ner vid behov, och göra en lösning där all den senaste kraften alltid finns tillgänglig i molnet. Du betalar bara för åtkomst, och all den där kraften är din.

Apple Arcade är raka motsatsen. Så klart. Apple har valt att göra en prenumerationstjänst, men där slutar också likheterna. Där Google vill att molnet gör jobbet, där låter Apple dig helt enkelt ladda ner spel och spela dem på din enhet. Som Xbox Game Pass, kan man säga. Inget körs i molnet, du har inte en starkare enhet än den du håller i handen eller är kopplad till TV:n, vilket förstås betyder att du har ytterligare ett skäl att köpa en ny iPhone, iPad, Mac, eller Apple TV. I stället för att göra allt i molnet, görs det på din enhet, och dina framgångar synkroniseras så att du kan spela på din iPhone på bussen, bara för att plocka upp handkontrollen till din Apple TV när du kommer hem och fortsätta där. Lite som drömmen om Nintendo Switch, fast de flesta inte släpar Switchen med sig. Du går däremot inte hemifrån utan din iPhone, eller hur?

Apple väljer även att komplettera dagens marknad, snarare än angripa den. Free to play har ingen plats på Apple Arcade, det finns inga inuti app-köp eller lootboxes. Det kommer säkerligen inte finnas några traditionella AAA-titlar heller. Däremot indie-darlings och udda spelupplevelser som hade haft det svårt att klara sig på massmarknaden. Det är drömmen, och vad de pumpar ut i sin video. Det är vad Apple pumpar pengar i. De har råd, och kanske betyder det att vi får fantastiska nya upplevelser.

Två prenumerationstjänster, och två radikalt olika angreppssätt. Google kräver att du har en internetuppkoppling som heter duga, för utan bra nät så lirar inte Stadia. Alls. Vissa menar att det inte kommer lira för vissa speltyper, och jag är böjd att hänga med. Du kan inte streama ett fajtingspel, det är för långa pingtider. Twitchshooters, ytterst tveksamt där med. Google har säkert smarta lösningar för det, och våra uppkopplingar går framåt. Kanske är Stadia en tjänst som inte landar på kyrkogården som så många andra Google-intentioner har gjort. När vi har snabb, riktigt snabb, uppkoppling överallt så tilltalar Stadia så klart.

Apple å sin sida låter dig spela utan uppkoppling, du behöver den bara för att ladda ner spelet, och synka din position förstås, om du tänkt byta enhet. Det är lite oklart hur och om det där senare faktiskt kommer fungera som vi hoppas. Kanske är det valfritt. Sparfiler ja, exakt position i spelet, nja? Vi får se. Apple går heller inte i direkt kamp med den traditionella spelvärlden, vilket Google definitivt gör. Båda har råd att hålla ut, att skjuta till pengar.

Varken Google eller Apple har berättat vad deras respektive speltjänster ska kosta, men de kommer i år, båda två. Om inte annat så blir det en spännande höst, och ytterligare pengar som konsumenterna måste punga ut varje månad.