Vid en första anblick får Chime Sharp mig att tänka på Tetris. De är båda pusselspel som delar en del visuella drag med sin rektangulära spelyta där det gäller att skapa mönster med de block som kommer. I Chime Sharp är spelytan bred istället för hög och det handlar om att skapa kvadrater, inte hela linjer. Du får placera ut blocken var du vill, vilket gör att du kan planera för framtiden på ett annat sätt än i Tetris. När en fyrkant skapas startar en nedräkning och då har du möjligheten att expandera den ytterligare. Lyckas du med det får du högre poäng, men framför allt får du mer tid att fortsätta spela. Varje parti går nämligen på tid och ju bättre du lyckas skapa fyrkanter desto längre får du spela. Det borde göra Chime Sharp till en stressfylld upplevelse, men tack vare god fingertoppskänsla och bra musikval så blir det aldrig det, i alla fall på de första spellägena. I de upplåsbara lägena läggs det till fler utmaningar och då ökar förstås stressen. Överlag är Chime Sharp ett ypperligt pusselspel, perfekt för tillfällen då du har några minuter över.
Innehållsansvarig
Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.