Teknik-sajten Engadget, bland annat känd för sina genomgående recensioner av mobiltelefoner, datorer och andra liknande prylar, har nyligen publicerat en artikel där författaren, Ben Gilbert, försöker förklara varför förstapersonsskjutare kanske inte kommer fungera på Wii U. Det är en text som möjligen hade varit legitim ifall han hade valt racing-genren istället, men när han nu ger oss sin bild av Wii U-kontrollens nackdelar vad gäller de populära skjutarspelen rör han sannerligen till saker och ting.
Anledningen är att Wii U-paddan saknar analoga axelknappar. Att inte ha tryckkänsliga sådana är alltså, enligt Gilbert, något som förstör i förstapersonsskjutare. Om man snabbt drar ett streck över personliga preferenser så inser man raskt hur fel han har då analoga knappar inte spelar någon som helst roll, förutom vid eventuellt framförande av fordon. Men knappt ens då. I följande stycke kan man undra hur karlen tänkte, eller om han tänkte över huvud taget?
Dual analog triggers on the rear offer a meager, albeit meaningful, level of precision; pressure sensitivity helps to circumvent the lacking hyper-precision of a mouse/keyboard, offering one trigger to pull up a gun’s sights, while the other is used to fire rounds. The importance of those analog triggers cannot be understated, in everything from the annual Call of Duty game to one-off entries like Bulletstorm — pressure-sensitive triggers really matter when it comes to this genre.
Jag ska väl egentligen inte behöva förtydliga eftersom han på egen hand, klart och tydligt, lyckas säga emot sig själv samtidigt som han har direkt fel. Nej, analoga knappar är inte viktiga i förstapersonsskjutare, och nej, analoga knappar är inget som ersätter digitala musklick.
Så för att återknyta till början av denna lilla text, så hade allting varit helt okej om han bara hade hänvisat till racingspel istället. För där är minsann analoga axelknappar av stor vikt, så hur ställer sig eventuella Wii U-köpare tillika racingfans till det?