Efter att ha spelat igenom The Last of Us slogs jag av insikten över hur uselt designade achievements var i det. Eller okej, det kallas trophies till PlayStation 3 men det är i stort sett samma sak som achievements (något modifierat, troligen för att slippa betala licenspengar till Microsoft). Eftersom jag behöver raljera av mig om det dåliga tänket som finns i spelet vänder jag mig till en liknande bov som har achievements: Assassin’s Creed.
Keeper of the Four Gospels (20)
Assassin’s Creed har achievementen Keeper of the Four Gospels, vilket kräver att 100 flaggor som är utspridda över Jerusalem ska samlas in. Redan här bör varningsklockorna ringa. För det första, 100 stycken är väldigt många saker att samla. Rena mängden gör att det blir ett plågsamt arbete för att få tag i alla – även om du vet var de finns. Letar du reda på alla ökar visserligen speltiden drastiskt, men det är artificiellt och är knappast ett bra sätt att öka spelupplevelsen på.
För det andra saknas det hjälpmedel att finna flaggorna på, utan det finns bara två sätt att hitta dem på. En del flaggor återfinns av en slump då man tar sig igenom spelet första gången. Du kanske snittar på 30-40% av flaggorna då. Det innebär att du för resten av spelet måste springa igenom världens alla skrymslen för att leta reda på alla. Den sista flaggan i Assassin’s Creed tog för mig 3-4 timmar att finna – och då fick jag ta till en guide för den.
För det tredje är det här inte den enda achievementen av detta slag: det finns 220 flaggor till att samla och ett flertal andra achievement där det handlar om att du måste göra allt. Det är inte nödvändigtvis fel med en achievement där du ska göra allt, men om spelet endast har sådana blir det förstås tröttsamt. Dessutom riskerar du i slutänden att sitta med endast två inkammade achievements efter du klarat spelet (hej The Last of Us!). Inget av tillvägagångssätten ger en positiv feedback av att samla föremålen, flaggorna i detta fall.
Collectible achievements kräver i många fall att du sitter med en walkthrough vid din sida. Varför? Jo, för att du är rädd att ta ett steg för långt i spelet och därmed missa ett samlarföremål. Det gör att spelets stämning bryts och helhetsupplevelsen minskar. En bättre lösning på problemet är att det endast krävs 50-75% av alla collectibles för en achievement. Ett annat alternativ är att göra endast en achievement som kräver att du samlar allt. På så sätt blir det en som kräver dedikation och med lite smart placering av alla collectibles går det att visa upp mer av världen och kräva att spelaren bemästrar vissa spelmoment för att få tag i dem. Lägg till verktyg i spelet (till exempel kartor) som gör det möjligt att få reda på ungefär var föremålen finns så har du en bra achievementdesign.
Nu ska det sägas att Ubisoft har lärt sig av sina misstag: de har infört hjälpmedel så att alla collectibles markeras på kartan, de varierar sina achievements bättre och har lärt sig använda achievements för att uppmuntra att testa på spelets olika delar. Naughty Dog verkar däremot ha blivit sämre från Uncharted och har en bit kvar tills de lär sig en bättre achievementdesign.