Mass Effect: Andromeda

Robert Jonsson
Recensioner

Att göra uppföljare på en hyllad spelserie som blivit avslutat är inte lätt. Mass Effect: Andromeda är en nystart som lämnar det gamla bakom sig. Du är en del av Andromeda Initiativet som lämnar Vintergatan för att skapa ett nytt hem i Andromedagalaxen. Färden påbörjas mellan Mass Effect 2 och Mass Effect 3, men tar 600 år så det utspelar sig tekniskt sett efter trilogins slut. Du spelar Ryder som blir spelets Pathfinder, en mänsklig kolonisatör vars uppgift är att finna nya beboeliga planeter. Det innebär att du bereder väg för nya boplatser samtidigt som du ställs mot nya fiender och allierade. Mass Effect: Andromeda är ingen ny trilogi utan har beskrivits som en pågående saga och tyvärr blir det också spelets svaghet. I en trilogi finns det ett inbyggt fokus för spelet, vilket Andromeda saknar med. Det är stora världar som är roliga att utforska, men huvudstoryn? Trots att jag har trevligt i över 100 timmar så får jag ingen riktigt emotionellt klimax. Den puttrar mest på och är okej, medan det som är mest spännande i spelet lämnas som lösa trådar för framtiden. Sådant är okej, men då bör huvudstoryn vara suverän och tyvärr haltar den här. Den är okej, men jag förväntade mig mer. Mass Effect: Andromeda är ett fantastiskt spel på många sätt, men jag känner mig lite snuvad på konfekten i slutänden. När uppföljaren kommer är det fullt möjligt att mycket i spelet klickar med mig, precis som det gjorde med Mass Effect 2 efter att trean kom, men som det är nu stannar spelet vid att ha välgjord mekanik som erbjuder stor spelglädje. Inte fy skam, men jag förväntade mig mer av ett Mass Effect-spel.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0