Min pepplista inför spelåret 2017

Anders Norén
Artiklar

Vi pratar inte om konsolgenerationer på samma sätt som vi gjorde förr, men om vi gjorde det så skulle vi kalla 2017 för startåret för den nionde konsolgenerationen. Nintendo Switch släpps i mars, och Microsoft släpper Xbox Scorpio (deras svar på PlayStation 4 Pro) lagom till jul. Microsoft och Sony menar att deras Pro-versioner inte bör ses som helt nya konsoler, men terminologi aside – ny hårdvara är ny hårdvara. Och vi har ett år av ny hårdvara framför oss.

Därför är det kanske inte så konstigt att hårdvara – och lanseringstitlar till den hårdvaran – tar upp fyra av fem punkter på min pepplista för spelåret 2017.

Nintendo Switch

Låt oss börja med att få den mest uppenbara punkten på listan ur vägen. Ju mer vi har fått veta om Nintendo Switch och om spelen som kommer att släppas till den, desto mer påtaglig har tidsrymden mellan idag och releasedagen den 3 mars 2017 känts. Spelkonsolen ser bättre ut för varje gång Nintendo visar upp den.

Det finns dock fortfarande frågetecken. Majoriteten av dem kretsar kring konsolens mjukvara och onlinetjänster – områden där Nintendo alltid har legat ett par år bakom konkurrenterna. Kommer vi att behöva köpa alla våra Virtual Console-titlar igen? Kommer det att finnas en ny samlingspunkt för onlinespel och sociala interaktioner med andra spelare, nu när Miiverse har fått yxan? Kommer jag att kunna navigera konsolens menyer utan att behöva vänta fem sekunder efter varje knapptryckning?

Nintendo Switch-hårdvaran är till punkt och pricka precis det jag vill ha av nästa Nintendo-konsol. Spelen som de har utlovat för resten av 2017 (Mario Kart 8 Deluxe, Splatoon 2, Super Mario Odyssey) bäddar för ett starkt spelbibliotek redan efter år ett. Om Nintendo dessutom har rätt svar på frågorna i föregående paragraf så kan Switch bli en konsol för historieböckerna. Efter fem år med Wii U så känns det bra att vara peppad för en Nintendo-konsol igen.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Jag hoppas att vi så småningom får siffror på hur många av dem som köper ett Nintendo Switch på releasedagen också får med sig ett exemplar av The Legend of Zelda: Breath of the Wild i paketet. Åttio procent? Nittio? The Legend of Zelda: Breath of the Wild har sett bättre och bättre ut för varje gång Nintendo har visat upp det, och min entusiasm för spelet nådde sin topp när den senaste trailern för spelet avslutade Nintendos Switch-event i torsdags. Jag tror inte att vi har sett en mer lovande debuttitel sedan… Ptja, sedan The Legend of Zelda: Twilight Princess släpptes till Wii år 2006.

Virtuell verklighet

2016 skulle bli året då virtuell verklighet fick sitt genomslag. Det blev inte riktigt så. Oculus Rift, Gear VR och HTC Vive har gjort stadiga framsteg, men PlayStation VR fick inte det breda genomslag som många VR-fans hade hoppats på. En hög prislapp, brist på marknadsföring och ett smalt spelbibliotek gjorde att många lät bli att hoppa in i VR-marknaden under förra året.

Jag hade min första VR-upplevelse under 2016, och även om den lämnade mig djupt hoppfull för teknikens framtid så kände jag inget omedelbart behov av att spendera 5 000 kronor på ett eget headset. Om tekniken fortsätter att utvecklas, spelbiblioteket fortsätter att växa och prislappen krymper en aning så kan det bli ändring på den saken innan året är över. Virtuell verklighet känns som en underhållningsform från framtiden. Jag hoppas att den får ett större genomslag under 2017.

Red Dead Redemption 2

Även om jag aldrig kände något behov av att återvända till John Marsdens berättelse så har jag alltid hoppats att Rockstar skulle återvända till deras tolkning av den amerikanska västern. Det är också precis vad Red Dead Redemption 2 kommer att göra. Mycket mer än så vet vi inte ännu – och mycket mer behöver jag inte veta. Rockstar gör en uppföljare till Red Dead Redemption. Peppen är total.

Xbox Scorpio

Om Microsoft håller sig till tidsplanen som de tillkännagav under E3 2016 så kommer vi vid årets slut kunna köpa deras motsvarighet till PlayStation 4 Pro – Xbox Scorpio. Microsoft har utlovat 6 teraflops prestanda och spel i ouppskalad 4K-upplösning. En mycket mer kraftfull konsol än både dess föregångare och Sonys motsvarighet.

Hög prestanda är alltid trevligt, förstås. Vad den högre prestandan innebär i praktiken återstår dock fortfarande att se. Hur märkbar kommer skillnaderna att vara mellan Xbox One, PlayStation 4 Pro och Xbox Scorpio? Till vilken grad kommer Microsoft och andra utvecklare att ställa sig bakom konsolen efter lanseringen? Vilket spel kommer att bli konsolens flagskeppstitel? Hur kommer Microsoft att positionera Xbox Scorpio i relation till deras PC-satsningar, som utökades ytterligare under 2016? Och slutligen, den stora frågan: Hur mycket kommer Scorpio att kosta?

Xbox One har varit min huvudkonsol under hela den här konsolgenerationen, och jag hoppas att Xbox Scorpio kommer att bli ett lika stort steg framåt som Microsoft har antytt. Om så är fallet så ser jag en Xbox Scorpio och en 4K-TV i min framtid.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0