Mina första timmar i Code Vein

Rickard Olsson
Artiklar

Code Vein var ett spel som flög under min radar mer eller mindre konstant fram till release, och lite till, faktiskt. Men när jag fick höra att det gick i Dark Souls spår så började mina intressesensorer vibrera.

Tanken var att detta skulle vara en fullt flådig recension, men framför allt två saker inträffade som gjorde att jag fick gå över till initiala intryck istället.

Det första var till spelet absoluta fördel. En karaktärsskapare med ett orimligt högt antal variationer där jag fick möjlighet att sätta min egen karaktär ända ned på detaljnivå. Gratis. Inga skins att köpa, inga lootboxar att komplettera med. Allt fanns där, och om jag fastnade…

Det andra – och kanske lite mer av den verkliga anledningen – var en bugg som gjorde att jag helt sonika körde fast och inte kom vidare. Någon timme in i spelet säger uppdragsgivaren att jag ska prata med två andra personer, för de borde ”vara klara nu”. De, å andra sidan, svarade bara med att jag skulle komma tillbaka senare. Så här skulle det inte vara, och det var först en bra stund senare som jag kom på banan igen, helt och hållet genom lite slumpmässigt menypillande som abrupt triggade en mellansekvens.

Men okej, lite hicka bara, kanske?

Code Vein är mycket riktigt ett lite långsammare spel där hög fokus ligger på fienden, eller fienderna, man möter för stunden. Vi utrustar oss med olika klasser och vapen, och försöker därefter dra nytta av fördelarna som sagda klasser ger oss. Lite efter ens egen spelstil. Jag kan kanske tycka att spelet känns en aning slumpartat i när jag blir träffad och inte, eller så beror det – säkert lite troligare – på min än så länge smala erfarenhet. Men kontrollen känns ändå alltid responsiv, och även om jag inte alltid får det önskade utfallet av mina attacker, så är det intensivt och underhållande. Jag vet ungefär vad jag håller på med, så att säga, men lyckas inte alltid.

Det man bör veta med Code Vein är att det är anime-stylat bortom absurdum. Jag är personligen inget superfan av stilen då jag föredrar det mer västerländska, eller realistiska, stuket – men jag kan ändå köpa det här eftersom de lagt ned så mycket energi på karaktärsskapandet, utan extra kostnad. Tyvärr måste sådant uppmärksammas och applåderas idag.

Visst! Miljöerna känns inledningsvis inte särskilt spännande med korridoraktiga, gråa ruiner och grottor, och nog känns det lite överväldigande i början med alla menyalternativ, items, inställningar och dylikt. Men det tar ändå inte särskilt lång tid innan jag kommer in i det, åtminstone på en grundläggande nivå som tar mig framgångsrikt (nåja) framåt.

Mitt äventyr i Code Vein fortsätter, absolut. Och har du själv ett så där jobbigt sug efter allting anime lär du älska det här. Var dock beredd på att lägga mer tid på att skapa din karaktär än något annat. Och det hjälper inte att man ändra nästan allting även inifrån spelet sedan. Ställ klockan, är mitt råd.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0