För några veckor sedan skrev jag om kukarna som spelföretagen tryckte mot mitt ansikte. Jag ville ha alternativ och skrev då ”Jag hoppas på att spelföretagen i framtiden låter oss få välja kön på huvudrollen.” Det visar sig att jag inte behövde vänta särskilt länge innan jag fick min önskan uppfylld.

Spelföretaget Arkane Studios ligger bakom Dishonored 2, uppföljaren till det fantastiska Dishonored. I det första spelet tog du rollen som Corvo Attano, kejsarinnans livvakt som blev anklagad för hennes mord. Spelets handling fokuserade på Corvos försök att rädda kejsarinnans dotter Emily och rentvå sitt rykte. Det som var så fantastiskt med spelet vara att jag som spelare fick välja hur det skulle ske. Jag kunde hålla mig i skuggorna utan att folk såg mig, samla information som kunde användas för utpressning eller slakta alla som kom i min väg. Jag kunde hänge mig åt mörka krafter att höja mina odds för att överleva eller göra allt mycket svårare och helt strunta i dem. Dishonored var spelet som gav mig många valmöjligheter på alla plan utom ett. Vem jag fick spela. Jag var fast med Corvo. Det var inte idealt, men helt acceptabelt. Till uppföljaren har dock Arkane Studios levlat upp sin speldesignerfärdighet.

Femton år har gått sedan Dishonored och Emily Kaldwin, kejsarinnans dotter, styr staden Dunwall. Vid minnesdag av hennes mors död sker ett kuppförsök. Vi får se det genom en förrenderad video som förklarar upptakten. Den leder upp till en konfrontation i tronrummet mot Corvo och Emily, där videon saktar in och ger spelaren ett första val. Vill du axla rollen som kejsarinnan Emily eller hennes beskyddare och far Corvo? Den pepp som infinner sig är total! Det är oerhört förvånande för mig att inte fler spelföretag använder en lika enkel lösning för att inkludera fler spelare.

Hade Arkane Studios nöjt sig med att enbart erbjuda detta val hade jag i ärlighetens namn varit nöjd, men de stannar inte där. Visst är det övergripande händelseförloppet detsamma oavsett vem du väljer, men du märker direkt i Dishonored 2 hur människor talar annorlunda till dig beroende på vem du har valt. En del känner Corvo sedan tidigare och har ett mer familjärt tilltal till honom, medan andra tilltalar Emily som kejsarinna och är mer distanserade. Det är inga stora omvälvande förändringar som görs, utan Arkane Studios använder sig av enkla medel för att skräddarsy upplevelsen för karaktären jag har valt och får mitt val att skapa en känsla av en unik spelupplevelse. Mitt val betyder verkligen något. De visar hur lätt det är att inkludera ett mer nyanserat perspektiv – och hur sunkigt urusla många andra spelföretag är.

Stort tack till Arkane Studios för Dishonored 2. Jag vet att det inte var mig ni lyssnade på, men jag är glad att ni delar samma tankar som mig. Ni har gjort ett suveränt spel ännu bättre. På lördag finner ni min recension på Dishonored 2 här på Spelbloggen.