Pillars of Eternity är ett klassiskt rollspel i stil med de gamla Baldur’s Gate– och Icewind Dale-spelen. Så fort jag startar det väcks de gamla nostalgiska minnena till liv från hur det var bättre förr, men så är givetvis inte fallet. Pillars of Eternity har nämligen lärt sig av sina föregångare och erbjuder en betydligt mer finslipad upplevelse än det var förr. Spelet inleds med att vår protagonist blir en Watcher, en person som kan skåda in i andras själar och se deras tidigare liv. Det är till viss del en välsignelse, men det är även något som kommer att driva karaktären galen på sikt. Huvudhandlingen som vi får uppleva är ypperlig, men Pillars of Eternity erbjuder så mycket mer. Det finns så många fantastiska sidouppdrag och det finns oftast flera sätt att lösa dem på. Pillars of Eternity innehåller det bästa från förr, paketerat med det bästa från nu och är utan tvekan något som alla rollspelsälskare måste spela.
Innehållsansvarig
Robert Jonsson är en svensk rollspelsdesigner som bland annat skrivit skräckspelet Bortom: Lögnens slöja och science fiction-spelet Leviathan. Han kallar sig ibland för Nate Traveller, är en stor achievementjunkie och driver spelpodden Spel 223.