Switch-gränssnittet visar att Nintendo har fattat

Publicerad:

Skrivet av Thord D. Hedengren

Verifierat av: Max L

Det är bevisligen mycket som är rätt med Nintendos senaste spelkonsol, Switch. De återkommande artiklarna i ämnet gör det i alla fall gällande.

Något som tas upp lite mindre ofta är gränssnittet, alltså menyer och dylikt som du använder när du behöver få lite insyn i vad som händer. Det är ett väldigt modernt gränssnitt, väldigt rätt sett till de mobila operativsystemens estetik, men ändå inte en kopia av vad som redan finns. Likheterna med Sonys gränssnitt från förr finns men i fallet Switch har menyvalen inte överbelamrats med funktioner och tjänster få bryr sig om, ännu i alla fall. För risken finns ju att det blir fler och fler ikoner, undermenyer och allt det där, när vi ska göra allt med vår Switch. Något gamers sällan vill, för övrigt.

Men just nu, sent 2017, är Switch-gränssnittet en frisk fläkt. Det är inte blaffigt eller påträngande, snarare smart och inbjudande. Och konsolen är så snabb, du är igång och spelar direkt, så gränssnittet är egentligen bara där när du vill ha det. Det är ett väldigt bra betyg.

Jag tror inte att Nintendo kommer belamra Switch-gränssnittet med en massa onödiga funktioner och ikoner. Det blir nog inte så mycket mer än det här, mycket tack vare den ofta hånade strategin med smartphone-appar som understöd. Att behöva ladda ner och använda en smartphone-app för röstkommunikation när du spelar är förvisso ett bra exempel på mindre friktionsfri interaktion, men det håller Switchen ren, den kan vara spelkonsol, inte kommunikationshubb.

Det är nog bra det.

Betyg

Snittbetyg 0 / 5. Antal röster: 0