Det främsta försäljningsargumentet för spel på eShop på Nintendo Switch var, ganska länge, det begränsade utbudet. Du har ett Nintendo Switch, och du vill väldigt gärna ha spel att spela på det. Så varför inte köpa Shovel Knight för tredje gången? Eller kanske pröva ett spel som du inte alls har hört talas om för att det är billigt, ser lite småmysigt ut och – kanske framför allt – är ett av bara tolv-tretton spel man har att välja mellan?

Kombinationen av det begränsade spelutbudet, det snabbt ökande antalet Switch-ägare och deras sug efter något att spela resulterade i att de första spelen på Nintendo eShop sålde nästan oförskämt bra. Med tanke på de framgångar som oberoende spelutvecklare med framförhållning hade rönt med Nintendo Switch under de första månaderna så var det bara en tidsfråga innan guldruschen drog igång. Nu, nästan ett halvår in i konsolens livstid, känns det som att guldruschen har börjat.

Antalet nedladdningsbara spel som har bekräftats till Nintendo Switch är vid det här laget för många för att de ska få plats i en enda artikel, men låt oss gå igenom de titlar som är lite extra intressanta.

  • Thimbleweed Park, Ron Gilberts X-Files-inspirerade peka och klicka-äventyrsspel, kommer troligtvis att släppas på eShop i september.
  • Super Meat Boy, Team Meats vid det här laget klassiska indieplattformare, fyller sju år i år. Spelets ålder verkar dock inte ha dämpat fansens entusiasm för Switch-versionen som avslöjades häromveckan.
  • Många av de första spelen att släppas på Switch eShop var portningar av spel som ursprungligen släpptes till den bärbara konsolen Neo Geo, och fler är på väg. Magician Lord, Puzzled, Zed Blade, Raguy / Blue’s Journey, Spinmaster och Art of Fighting kommer snart att tillkomma.
  • Capcom verkar ha någon slags policy om att alla Resident Evil-spel ska släppas till minst tre konsoler, så det är ingen större överraskning att Resident Evil Revelations och Resident Evil Revelations 2 kommer till Switch eShop senare i år. De släpps också i fysiskt format som bundle.
  • Mordgåtespelet The Sexy Brutale såg lite småintressant ut när det släpptes till PC, Xbox One och PlayStation 4 i början av sommaren, och så småningom kommer den som föredrar att kunna inhandla det på Switch eShop också.
  • Plattformsshootern Morphite, som enligt utvecklarna hämtar inspiration från Ratchet & Clank, Metroid Prime och Turok (!), släpps till både Switch, PlayStation 4 och Xbox One den 7 september.
  • Utvecklarna av det ovan nämnda Kamiko, Circle Entertainment, följer upp det spelets Switch-framgångar med Picontier – ett rollspel som tycks kombinera spelmekaniken från Stardew Valley med den grafiska stilen från de tidiga Pokémon-spelen. Om du inte tycker att det låter intressant så kan vi nog inte vara kompisar längre.
  • Stardew Valley kommer förresten också att släppas till Switch eShop någon gång under 2017. Jag har redan nött det spelet i åtskilliga timmar på PC, men jag tackar inte nej till en bärbar version.
  • Yooka-Laylee, den Banjo-Kazooie-inspirerade 3D-plattformaren som har utvecklats av tidigare Rare-anställda, är också på väg till Switch eShop. Den är tänkt att släppas innan årets slut.
  • Crazy Monkey Studios sa för flera år sedan att de planerade att porta plattformaren Guns, Gore & Cannoli till Wii U, men åren gick utan att spelet släpptes. Ganska nyligen avslöjade de dock att spelet nu kommer att släppas på Switch eShop istället. Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge innan lanseringen.
  • Det svenskutvecklade Steamworld Dig blev en mindre sensation när det släpptes till Nintendo 3DS år 2013, och nu är uppföljaren Steamworld Dig 2 på väg till PlayStation 4, PC och – förstås – Nintendo Switch. Det senaste vi hörde var att det planeras att släppas hösten 2017.
  • Rocket League var länge ett av de mest efterfrågade indie-spelen till Nintendo Switch, och på E3 2017 gav Nintendo och Psyonix beskedet som många hade väntat på: Rocket League kommer till Switch eShop. Det släpps någon gång under fjärde kvartalet 2017.
  • Minecraft klättrade raka vägen upp till Switch eShop-försäljningslistans förstaplats när det släpptes tidigare i år, och nu är dess 2D-motsvarighet, Terraria, också på väg till plattformen. Det beräknas släppas innan året är slut.
  • Spelutgivaren Microids kastade sitt namn i Switch-hatten i början av sommaren, och den gjorde så i stor stil: De planerar att släppa sex spel till Nintendo eShop under de närmaste två åren. Spelen är Syberia 1, 2 och 3, bilspelet Gear.Club, actionspelet Flashback – Remastered Edition som släpptes till Xbox 360 och PlayStation 3 år 2013, och noir-äventyrsspelet Blacksad som baseras på serietidningen med samma namn.
  • Den japanska rollspelsstudion Tokyo RPG Factory följer i början av nästa år upp Switch-lanseringstiteln I Am Setsuma med Lost Sphear, som ser precis lika Final Fantasy 1-6-inspirerat ut som föregångaren. Det handlar om en pojke vid namn Kanata som försöker förhindra sin hemby från att försvinna.

PlayStation Vita hade aldrig någon riktig chans att konkurrera med Nintendo 3DS på den internationella marknaden. Sony lanserade konsolen med påmpa och ståt och flera stora förstapartstitlar, men det tog bara några år innan de lät sina spelstudios fokusera på företagets stationära konsoler och slutade omnämna Vita på E3-presskonferenserna. Det PlayStation Vita hade var dock ett starkt stöd från oberoende utvecklare, och det stödet förblev starkt långt efter att Sony hade bestämt sig för att låta konsoln självdö. De som utvecklade och spelade indiespel höll konsolen vid liv mycket längre än någon hade räknat med – inklusive, kan man tänka sig, Sony själva.

Det är först under de senaste två-tre åren som konsolen har börjat försvinna från butikshyllorna, och den lämnade då ett Vita-format tomrum på konsolmarknaden för både indiespelare och -utvecklare. Länge fanns det ingen självklar ersättare. För varje månad som går känns dock Nintendo Switch som en starkare och starkare kandidat till att fylla tomrummet som Vita lämnade bakom sig. Aptiten bland Nintendo Switch-ägare efter nya indiespel att spela – nya som gamla, som Team Meat konstaterade – saknar motstycke, och om försäljningen av systemets hårdvara och mjukvara fortsätter i samma takt så finns det ingen anledning att tro att det kommer att förändras.

Jag skulle dock inte bli förvånad om Nintendo Switch drabbas av lite växtvärk på vägen. Nintendo har tidigare varit notoriskt dåliga på att bygga onlinebutiker för deras digitala spel. Switch-versionen är mycket bättre än något av deras tidigare försök, men jag känner mig ändå lite orolig för dess framtid. Konsolens eShop fungerar hjälpligt för de spel som finns där nu, men om spelbiblioteket kommer att tredubblas innan årets slut – vilken, med tanke på listan ovan, inte känns osannolikt – så kan det snabbt bli svårnavigerat och oöverskådligt. Redan idag är det ganska knivigt att hitta till rätt spel om man inte minns vad det heter.

Det ska sägas att Xbox One och PlayStation 4 inte heller gör sig förtjänta av några guldmedaljer på det området, men Nintendo ligger ändå långt efter. Jag hoppas att Nintendo jobbar på en ny och förbättrad version av deras digitala butik, och jag hoppas att den kommer att komma ganska snart.

Nintendo fortsätter också att hålla tyst om det som tidigare har varit deras ess i skjortärmen: Virtual Console. Jag trodde att de skulle säga något om Virtual Console till Switch på E3, och när så inte var fallet trodde jag att vi åtminstone skulle få höra något om den under sommaren. Det verkar som att det kommer att dröja lite till innan vi vet vad de har för planer för tjänsten på Nintendo Switch. Men det sagt verkar Nintendo inte behöva förlita sig på Super Mario World, Golden Sun och The Legend of Zelda: Ocarine of Time för att sälja Switch-enheter. De flyger av butikshyllorna i ganska rask takt ändå.