Retro

12 inlägg

Hur ofta vill du köpa en spelkonsol egentligen?

Nintendo släppte en konsol, Sega släppte en, och sedan var det ny generation och vi gjorde samma grej igen. Nintendofans dissade Segafans, tidningar som Nintendo-Magasinet och Sega Force var en grej, det var lätt att vara konsolägare.

Det behövs en Super NES Classic 2

Men där NES Classic var ett stabilt tvärsnitt av 8-bitarstiden så gapar hålen desto större i Super NES Classics spelutbud. Så det behövs en uppföljare, oberoende av licenser - för det är så klart orsaken till att vissa spel inte finns med.

Commodore 64 fyller 35 bast

Spelen till C64 hade en tendens att vara mer anonyma än de blev när konsolerna tog över. De saknade karaktär på något vis, i synnerhet med dagens mått mätt. Med det sagt så hade maskinen desto mer personlighet. Jag hade spel på cartridge och mastodontstora disketter, men det mesta laddades in från kassettband.

Atari laddar upp för magplask

Ataribox. Smaka på det namnet. Är det en spelkonsol du drömmer om att köpa?

Nintendo Classic Mini: NES

Jag har haft en enhet sedan släppet och är rimligt förälskad.

Retro är roligast på hyllan

Även om jag fortfarande inte ens tagit mig tid att dra igång många av de gamla spel jag vill och planerar att spela, så börjar det sakta sjunka in att det kanske aldrig blir så heller.

Nintendo 64 fyller 20 år i dag

Jag köpte min Nintendo 64 tillsammans med en granne. Vi var båda fattigt, men galet sugna på konsolen, så det var enda sättet.

Om Titanfall hade släppts 1994

Så här tjusigt hade Titanfall kunnat vara på en 16-bitarskonsol. Ge mig, ge mig det nu!

Nestopia: Snake Rattle ‘n Roll

Snake Rattle 'n Roll är ett av de mer originella spelen till NES, förutom att man som spelare styr en speedad orm längs färgglada banor så är det spelets grafiska stil som först träffar spelaren i ansiktet. Men det är även den läckra isometriska vyn som till stor del bidrar till spelets utmaning och frustration.

Nestopia: Shatterhand

Det är få spel där jag känner mig helt bekväm att slåss med bara kyntnävarna. Är min karaktär däremot utrustad med en piska eller svärd, som oftast har lite mer räckvidd, känner jag mig inte lika sårbar. Så det var med viss skepsis som jag startade Shatterhand, ett spel som både genom sin titel och vidriga omslag (testosteronstinn cyborg med cykelsolbrillor som slår sönder spelets logotyp) skvallrar om att det kommer slåss en hel del med nävarna de kommande timmarna.