Förra veckan skrev jag om min nya drog på Twitch, äkta rollspelande i Grand Theft Auto V, och medan mycket inte har ändrats så noterade den uppmärksamme att jag även hänger mig åt diverse speedruns, med fokus på bland annat Super Mario 64.

Fantastiskt kul att följa, och än roligare att få vara med och uppleva världsrekord live. Men det speciella med speedruns är inte bara tiderna som slås, utan också hur grovt spelen kan manipuleras med glitchar.  Ta just Super Mario 64 som exempel. Här klaras spelet av på under sex minuter, utan att spelaren samlat in en enda stjärna. Naturligtvis med hjälp av “onaturliga” genvägar på resan till Bowser, men utan att det blir regelrätt fusk. För det är ju möjligt att göra så här, även om det inte är meningen.

Ett annat spel jag följer när tillfälle ges är Portal. Ett sannerligen klassiskt original från Valve. Vi är många som slitit håret och spenderat alldeles för många timmar i de kluriga testkamrarna, helt ovetandes om att det går att totalt bryta spelet sönder och samman. Har du inte sett det förut, så ta dig en titt på Portal som förstörs, från början till slut, på cirka åtta minuter. Filmen må bestå av ihopklippta segment, men det förändrar inte möjligheterna att gå helt bananas utanför spelvärlden.

Hängde du med?

En annan odödlig titel, som är väldigt populär bland alla speedrunners och publik, är Nintendos The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Svenska Jodenstone, exempelvis, är ett stort namn på den här scenen, och han är faktiskt bara ett gäng sekunder från världsrekordet på dryga 17 minuter (Any%*) som vi ska titta på nu.

Det finns ganska precis mer eller mindre exakt hur många speedruns som helst, och är du själv nyfiken på fler rekord eller bara underhållande genomspelningar så kan jag tipsa om speedrun.com, alternativt speedrunslive.com om du jagar direktsänd underhållning för stunden.

*Any% innebär att spelet kan klaras utan några särskilda kriterier.