Casino har alltid varit populärt, men nöjet har generellt sett tillhört den äldre demografin med spelare. Än idag är det överlägset flest folk i medelåldern som spenderar mest pengar på casinoverksamhet, vilket kan ses som en miss då det är den yngre generationen som växer upp med all den teknologi som casinovärlden håller på att övergå till.

Är detta ett hopplöst fall? Absolut inte, för det enda som saknas för att locka in människor från en tidigare oanvänd målgrupp är någon form av gemensam mark att mötas på. Frågan är dock vad detta skulle vara?

Svaret ligger i ordet “Spel”, för även om casino i sig kanske inte har fångat ungdomarna så har spel överlag hållit dem insnärjda sedan länge. Vad inte så många tänker på är att casinospel redan befunnit sig i deras värld i flera år.

Nytt medium

Att hitta inspiration för sitt spel kan vara svårt för en speldesigner, så varför inte låna något från vårt massiva galleri med klassiker? I vissa fall bryr sig utvecklare inte ens om att dölja det och baserar hela sin titel runt ett redan befintligt, men inte licensbundet spel som Baccarat eller Poker. Det finns hundratals simulatorer för båda dessa, men inom mer samtida populärkultur har man börjat ta dessa gamla klassiska spel och presentera dem på nya sätt som är mer attraktiva för yngre spelare. Ett exempel är Poker Night at the Inventory, där utvecklaren Telltale Games egentligen bara skapat en helt vanlig pokersimulator som rent mekaniskt inte skiljer sig från dess diton bland exempelvis galleriet med 888casino spel. Den stora skillnaden är istället att du i spelet spelar mot och med karaktärer från andra populära spel och TV-serier, vilket ger det mer personlighet och kan locka in folk som vill se mer sina favoritkaraktärer. Detta blir alltså en morot för att introducera nya spelare till mer klassiska casinospel.

Ett annat exempel är hur man redan i de första Pokémon-spelen kunde spela på fullt fungerande slotmaskiner inne på casinon i spelvärlden. Detta hade ingenting att göra med själva storyn, men kunde låsa upp trevliga bonusar för ens spel om man gjorde sig besväret att testa dem.

Samma spel, annat namn

Några andra exempel man kan ta är de fall där spelen tekniskt sätt dyker upp, men har maskerats. Ofta tar denna masken formen av ett alternativt namn och annan grafik, men mekaniken bakom är densamma. I både Mass Effect och Star Wars: Knights of the Old Republic, båda utgivna av BioWare, kan man spela varianter av Blackjack. I båda fallen har spelet fått ett annat namn som passar bättre för universumet som spelet tar plats i, men mekaniken är likadan som i ett normalt spel med Blackjack.

Gamification och anpassning efter intresse

Utöver att gömma fulla spel kan man också låna element från denna sidan av spelvärlden och applicera på casinon istället för att yngre spelare ska känna sig mer som hemma. Gamification är ett allt vanligare koncept där icke-spel tar inspiration från dessa för att förbättra sin egen verksamhet. Genom detta kan ett casino leka med en potentiell spelares behov av saker som utmaning och ägarskap – vilket man kan fläta ihop med bland annat bonusar. Detta är en än så länge relativt oanvänd nisch, men kanske ser vi mer av detta i casinovärlden snart.