Som jag skrev förra veckan lät jag mina följare bestämma vilket spel som jag skulle spela härnäst. Resultatet var Murdered: Soul Suspect och mina första intryck av spelet var att det var ett lovande spel. Nu, en vecka senare, är jag fast i det och tycker att ni också borde plocka upp det (om ni inte redan gjort det förstås). Varför? Låt mig lista fem saker som jag verkligen gillar med det.

1. Atmosfären

Staden Salem är en fantastisk plats att utforska. Det har en rik historia i verkliga världen med sina häxrättegångar och lämpar sig ypperligt väl som kuliss för mordmysterium och spökhistorier. Staden har en liten hub som leder ut till andra områden, och det bidrar till att världen känns sammanhängande men samtidigt varierad. Jag ser verkligen fram emot att få se mer av Salem.

2. Ljudeffekterna

Spelets ljudeffekter är fantastisk! Demonerna, spelets vanligaste fiender, ger ifrån sig riktigt obehagliga ljud som får mig att rysa. Samtidigt känner jag stor njutning av det ljud som uppstår varje gång jag finner en ledtråd. Det är så härligt att jag ständigt drivs att utforska spelets miljö djupare i jakt på nästa ledtråd (och ljudeffekt).

3. Mysteriet

Salem hemsöks av en mördare, en man som kallas för Bell Killer. Protagonisten, Ronan, dör i en våldsam strid mot mördaren och tvingas försöka ta reda på vem Bell Killer är och varför han begår morden. Mysteriet blir dessutom djupare en bit in i spelet då vi stöter på en ung kvinna som mördaren verkar vara ute efter. Det låter kanske inte som en unik handling, men den känns egen med tvisten att man utreder sin egen död. Samtidigt vävs spökmytologin in på ett intressant sätt som får mig att vilja veta mer om vad det är som pågår i Salem.

4. Sidouppdragen

Runtom i Salem finns spöken som inte har kunnat finna ro i efterlivet. Det går att strunta i dem, men det tillför något om du tar dig tiden att hjälpa dem. Det innebär att du behöver göra små brottsutredningar och låter dig därmed ta del av små vardagshistorier. Tack vare dessa händelser så känns Salem i sin tur, paradoxalt nog, som en mer levande stad.

5. Deduktionssystemet

Ronan är en detektiv och det innebär att Murdered: Soul Suspect har ett deduktionssystem som till exempel Sherlock Holmes-spelen har. Den är inte riktigt lika avancerad som i de spelen, men tillför spelet en extra dimension där du först undersöker platsen efter ledtrådar och sedan parar ihop ledtrådar som är relevanta för det pågående fallet. Det är intuivt och lätt att förstå sig på, ibland kanske lite för enkelt men jag tar hellre det än det blir för svårt.

Har du spelat Murdered: Soul Suspect? I så fall vad tyckte du? Om inte, tror du att det skulle vara ett spel för dig?