När du läste rubriken för det här blogginlägget tänkte du kanske ”E3? Men det är ju jättelångt bort fortfarande!” Och sedan tittade du på kalendern och insåg vad jag insåg häromdagen: vi är nästan halvvägs in i maj, vilket innebär att bara är lite mer än en månad kvar till årets upplaga av spelbranschens största tillställning.

Det blir en extra viktig E3-konferens för de tre konsoljättarna. Sony lanserades en hårdvarurevision förra året, Microsoft släpper Xbox Scorpio i slutet av 2017 och Nintendo har precis lanserat Nintendo Switch. Som alltid har vi många frågor och förväntningar inför presskonferenserna (och Nintendos Nintendo Direct-motsvarighet). Det här är mina.

Microsoft

Redan för ett år sedan hade vi en ganska bra bild av vad årets E3-konferens kommer att kretsa kring för Microsoft. Information om Xbox Scorpio, deras svar på PlayStation 4 Pro, har släppts i en stadig ström under de senaste månaderna, men årets Microsoft-konferens på E3 blir den stora debuten. Vad kommer Xbox Scorpio att heta när det når butikshyllorna? Hur mycket kommer den att kosta? Vilka spel kommer att ha stöd för Scorpio vid lanseringen, och hur stor blir den visuella skillnaden jämfört med när man spelar dem på ett vanligt Xbox One? Och än en gång: hur mycket kommer den att kosta?

Rykten och spekulationer har pekat på att Xbox Scorpio kommer att ha en bra mycket saftigare prislapp än PlayStation 4 Pro, och om så är fallet kommer Microsoft att behöva starka argument för att vinna över konsumenterna. Inget argument är starkare än riktigt bra spel, men det är fortfarande oklart om Microsoft kommer att lyckas leverera på den fronten. Många Xbox One-exklusiva titlar har mottagits väl, som Gears of War 4, Halo 5: Guardians och Dead Rising 4, men entusiasmen har inte varit lika hög som för deras föregångare på Xbox 360. De ovan nämnda spelserierna har också fått nya titlar för nyligen för att det ska vara aktuellt med uppföljare redan. Så vilket blir spelet som säljer in Xbox Scorpio? Vilket spel blir Xbox Scorpios The Legend of Zelda: Breath of the Wild?

Microsoft planerar fortfarande att släppa Xbox Scorpio i tid till julhandeln, vilket betyder att det med största sannolikhet måste vara ett spel som redan har tillkännagivits. Det lämnar oss med en kort lista på kandidater. Crackdown 3 har destruktiva miljöer som säkert skulle göra sig bra i 4K, och det planeras också att släppas innan årets slut. Det Rare Software-utvecklade Sea of Thieves ser lovande ut, men det har kanske inte den visuella slagkraft som krävs för att sälja in en hårdvaruuppgradering för åtskilliga tusenlappar.

Exklusiva spel, och bra argument för varför jag ska köpa en Xbox Scorpio i november. Det är vad jag vill se av Microsoft på E3 2017.

Sony

2016 var ett hårdvarufokuserat år för PlayStation-varumärket. PlayStation VR släpptes den 13 oktober 2016, och PlayStation 4 Pro följde mindre än en månad senare, den 10 november 2016. Den som vill spendera 4-5 000 kronor på endera hårdvaruplattform har dock fortfarande inte särskilt många starka argument att motivera den utgiften med.

PlayStation VR har en handfull starka titlar, som Resident Evil 7: Biohazard, DiRT: Rally och Rez Infinite, men majoriteten av spelen är mindre upplevelser: minispelsamlingar, shooting galleries och motsvarande. Den tidiga försäljningen av PlayStation VR-enheter överträffade Sonys förväntningar. Om de vill bygga på det momentumet så är årets E3-konferens rätt forum för att visa att de står bakom plattformen och tror på dess framtid. Sony har åtskilliga spelstudios kapabla att bygga enastående spelupplevelser. Att låta någon av dem skapa en fullstor VR-upplevelse vore ett lämpligt sätt att signalera att de vill fortsätta bygga PlayStation VR som plattform.

En prissänkning skulle nog inte skada heller.

PlayStation 4 Pro behöver egentligen samma sak som PlayStation 4 som plattform i stort behöver: fler, snyggare spel. PlayStation har gott om momentum på den fronten. Bara under de senaste två-tre månaderna har spel som Horizon: Zero Dawn, Persona 5 och Nier: Automata släppts till plattformen. Företaget har också flera titlar som avslöjades under förra årets E3 som inte har släppts ännu. Jag är väldigt peppad på att få se mer av nya God of War, och zombie-spelet Days Gone av Sony Bend tillkännagavs ungefär samtidigt som min zombie-fatigue började avta. Lägg till mer information om Hideo Kojimas Death Stranding och ett par nya tillkännagivanden, och du har en fullspäckad presskonferens.

Sony har dock haft problem med att kommunicera fördelarna med PlayStation 4 Pro till konsumenterna sedan lanseringen förra året, och jag hoppas att de kommer att få ordning på det under årets presskonferens. Om Microsoft går all-in på hästkrafterna med Xbox Scorpio blir det extra viktigt för Sony att visa att deras (mer plånboksvänliga) motsvarighet kan hålla tempot.

Nintendo

Nintendo Switch har fått en enastående start, både vad gäller bra spel (The Legend of Zelda: Breath of the Wild och Mario Kart 8 Deluxe) och sålda enheter. E3 2017 är Nintendos chans att bygga vidare på det momentumet med fler spel och nya tjänster. Arms och Splatoon 2 är bägge spel som Nintendo har lyft fram mycket, men de flesta är nog ganska överens om att nästa, stora titel för konsolen blir Super Mario Odyssey som släpps i slutet av året. Nintendo behöver göra två saker på E3: bygga hype för Super Mario Odyssey, och visa att de som har köpt ett Nintendo Switch inte kommer att behöva vänta till november-december för att ha något att spela efter Mario Kart 8 Deluxe.

En betydelsefull del av det vore förstås att låta oss veta något – vad som helst – om Virtual Console på Switch. Precis som Nintendos tidigare stationära konsoler lanserades Switch utan en Virtual Console-tjänst, men vi har aldrig tidigare behövt vänta så här länge innan företaget har sagt något alls om deras Virtual Console-planer för en konsol. Jag har tidigare skrivit att jag gärna skulle se en prenumerationsbaserad tjänst för Virtual Console på Switch. Den drömmen lever fortfarande, men just nu är jag nöjd bara jag får veta någonting alls om Virtual Consoles framtid på Switch. Det kommer att vara hög tid för det på E3.

Nintendos nästa hårdvarurevision av Nintendo 3DS, Nintendo 2DS XL, kommer att släppas en månad efter E3, och det blir intressant att se hur stor del av företagets E3-Direct som kommer att fokusera på deras bärbara (well, extra bärbara) plattform. Kommer vi att få se några utannonseringar av stora Nintendo-titlar till 3DS, eller får vi nöja oss med mer video av deras redan utannonserade spel? Jag sålde mitt Nintendo 3DS när jag köpte mitt Switch, så min förhoppning är – förstås – att Nintendo kommer att låta sina utvecklarteam fokusera på att utveckla spel till den nya plattformen.

När det gäller Nintendo brukar diskussionerna alltid fokusera på vilka uppföljare man hoppas på – nya spel i gamla serier. Splatoon kom som en total överraskning när det avslöjades på E3 2014. Det vore trevligt att få en liknande överraskning på årets E3-Direct.

Övriga

Den här rubriken fick följa med i artikeln av en anledning, och bara en anledning: Assassin’s Creed. Ubisofts största spelserie tog en paus under förra året, och även om det förmodligen var rätt beslut så kände jag av tomrummet. Årets E3-konferens känns som rätt tidpunkt för att avslöja nästa kapitel. Baserat på rykten och läckta bilder verkar som att vi till slut kommer att få bestiga pyramider och göra leaps of faith från sfinxar. Jag är peppad.