Robert Jonsson

Vampire: Prelude är en interaktiv roman som utspelar sig i White Wolfs World of Darkness. Du tar rollen den nyskapade vampyren Chase som dessutom är thinblooded. Det sistnämnda är en vampyr som är svagare än vanliga vampyrer eftersom han står långt bort från den stora vampyrskaparen Kain. Chase försöker att acklimatisera sig till sin nya vardag sedan hans skapare nyligen mördats av okända personer och nu jagar honom. I början är allt förvirrat då jag försöker få grepp om berättelsen och karaktärerna, men ju längre jag läser desto mer dras jag in i berättelsen och i slutet är det riktigt nervkittlande. Spelet berättas helt ur ett messenger-perspektiv på Chases mobil och bör därför spelas på din iPhone- eller Android-telefon, även om det går att spela på datorn. Handlingen i Vampire: Prelude drivs framåt av att Chases vänner skickar meddelanden som han svarar på. Ibland får spelaren ta olika beslut vad Chase ska säga eller göra: ibland är det kosmetiska val, ibland får de ödesdigra konsekvenser. För de av er som är bekant med de analoga solospelen, exempelvis Ensamma Vargen, så fungerar spelet på ett liknande sätt fast i en moderniserad tappning. Är du inte bekant med Vampire: The Masquerade sedan tidigare är inte det här spelet som säljer in världen till dig, men om du redan är ett fan är Vampire: Prelude ett intressant tillskott

Intressant spelupplevelse. Mervärde för rollspelsfanatikern. Dödsanimationen är lika obehaglig varje gång.
Ibland blir det väldigt långa passager man får läsa om efter man dött och att vänta på meddelandena ska skrivas är drygt. Är du inte Vampire-fanatiker blir tröskeln hög att komma in.

3/5

Bra

Robert Jonsson

Fallout Shelter släpptes som app i samband med att Fallout 4 släpptes, men har nu kommit till Xbox One och Windows. Spelet går ut på att du skapar ditt eget Vault och få invånare att vallfärda dit. Det kräver att du balanserar tillgången på elektricitet, mat och vatten med invånarnas humör och hobbyintressen. Du måste skapa rätt förutsättningar för att vault ska växa utan att rubba balansen i ditt bygge. Ditt vault producerar inte bara resurser, utan du kan skapa rum för att producera föremål eller träna upp invånarnas attribut. Det sistnämnda är välkommet mot de yttre hoten, som bränder, skadedjur och banditer, som kan drabba ditt vault. Som extrakrydda kan du även skicka ut dina invånare i den postapokalyptiska ödemarken för att göra uppdrag eller leta efter resurser. Fallout Shelter har många komponenter, men det blir aldrig oöverskådligt och det bidrar till att göra spelet beroendeframkallande. Vid flera tillfällen har jag startat spelet med tanken “Jag ska bara göra en sak” och sedan blivit kvar där en timme. Faktum är att byggmekaniken i Fallout Shelter är så rolig att den borde införlivats med Fallout 4 istället för den vämjeliga byggmekaniken som följde med där.

Överskådlig och lättförståelig spelmekanik. Quest-mekaniken erbjuder en rolig variation. Beroendeframkallande.
Att manövrera mellan rum med styrspaken är klumpigt. Beroendeframkallande.

4/5

Utmärkt

Thord D. Hedengren

Det förvånar förstås ingen att när Nintendo gör ett free to play-spel med timers så är det ruskigt generöst och extremt välgjort. Fire Emblem Heroes är lättviktig Fire Emblem-strategi med lite story samt ett Arena-läge under utveckling. Gillar du Fire Emblem, eller rutbaserad japansk strategi i allmänhet, så finns det ingen anledning att inte ladda ner Fire Emblem Heroes. Det är ett synnerligen trevligt och väldesignat tidsfördriv.

Väldesignat och lämpligt balanserat med hänsyn till kortare speltillfällen, snälla timers.
Efter storyläget känns spelet mindre lockande.

4/5

Utmärkt

Anders Norén

Någonstans i stormen kring Super Mario Runs prislapp och krav på internetanslutning har följande gått förlorat: Det är ett väldigt bra spel. Kanske den bästa plattformaren – och definitivt den snyggaste – att släppas på App Store. Jag önskar att det hade fler banor. Jag önskar att jag kunde fortsätta spela det när tåget åker in i en tunnel. Jag önskar att jag inte behövde samla in ”biljetter” för att kunna spela det kompetitiva onlineläget Toad Rally, som är det bästa i hela spelet. Men under alla dessa tillkortakommanden finns en plattformare som är byggd med en fingertoppskänsla för grafik, ljud och speldesign som Nintendo är nästan helt ensamma om. Och jag kan spela det på min iPhone. God jul till er också, Nintendo.

Ljud, bild, speldesign – allt i spelväg, i princip
Krav på internetanslutning, bästa spelläget är låst bakom samlarföremål

4/5

Utmärkt

Thord D. Hedengren

Solitarica är en roguelike med patiens-mekanik. Varje monster du möter har ett antal kort som du behöver bli av med, antingen genom att dra rätt kort från din lek, eller med hjälp av dina besvärjelser. De sistnämnda laddar du upp genom att ta bort kort av rätt typ – vapen, försvar, och så vidare. Med guld och gems (vilka kan köpas, men det är inget måste) uppgraderar du din lek, och ger dig själv en chans att komma till slutet. Trevlig grafik och spelmekanik gör det här till ett lättsamt tidsfördriv, som förstås passar bäst på mobila enheter.

Snyggt och lättspelat med högt omspelsvärde.
Lite fler monster vore önskvärt, antingen får du grinda gems eller köpa dem för reda pengar.

4/5

Utmärkt

Thord D. Hedengren

Oh…Sir! The Insult Simulator handlar om att bygga förolämpningar, helst anpassade efter din motståndares svaga sida. Spelet, som är litet och naggande gott i sin pixelgrafik, spelas i rundor. Välj ett ord från tavlan, sedan väljer din motståndare ett, och så fortsätter det tills du fått ihop en förolämpning. Enkelt och ofta ganska galet, väl lämpat för de mobila plattformarna men kanske lite mindre för de större.

Skön stil, hyfsade karaktärer, tokiga förolämpningar.
Begränsat underhållningsvärde i längden, kort spel.

2/5

Godkänt

Malin Jonsson

Deus Ex Go bygger på samma turbaserade brädspelsupplägg som Hitman Go och Lara Croft Go. Pokémon Go har däremot inget med den här spelserien att göra. Varje bana i Deus Ex Go består av ett antal fiender utplacerade på spelbrädet och du ska ta dig till målet genom att smyga förbi, undvika, eller mörda dessa. Räkna dock med att dö ofta och att många banor får nötas om och om igen. Deus Ex Go är ett otroligt beroendeframkallande spel med lång livslängd tack vare nya banor som släpps varje vecka. Har du dessutom inget att göra i väntan på nytt material kan du alltid återvända till storyläget och försöka klara banorna på minsta möjliga antal drag.

Snygga animationer, låter bra, många banor att spela.
Banor från tidigare veckor finns inte kvar.

4/5

Utmärkt

Thord D. Hedengren

Svenska Mediocre hyllades vitt och brett för Smash Hit samt Does Not Commute, och det mesta tyder på att PinOut får samma behandling. Det är ett flipperspel där du, likt Smash Hit, ska ta dig vidare värld för värld. Här letar du inte poäng, utan snarare mer tid, för när tiden tagit slut är det game over och du får börja om från början. Däri ligger också affärsmodellen: Inuti app-köpet som låter dig fortsätta från checkpoints är förstås ett måste för att njuta av det här svåra och audiovisuellt snygga spelet.

Snyggt, vanebildande, och välgjort, med en bra affärsmodell.
Svårt och frustrerande ibland, i början är det lite väl stereotypt i vägen framåt.

4/5

Utmärkt

Rickard Olsson

Gameloft rider vidare på zombievågen och lanserar nu gradvis Zombie Anarchy. Dessvärre är Gameloft på samma motarbetande och utsugande humör som vanligt med påträngande genvägar som ska snabba upp spelandet och eliminera de förbannade väntetiderna. Väntetider som endast finns där för att du som spelare ska tröttna och bränna valuta genom IAP. Det är synd, för i grunden bygger Zombie Anarchy på ett underhållande koncept där vi utvecklar vår bas i en dömd stad samtidigt som vi utför räder mot närliggande fästen, både infekterade sådana och människostyrda. Enkel, rättfram strategi som är kul i kortare doser, men med ett för mobilspel i vanlig ordning ohyggligt valuta- och väntesystem.

Kul koncept. Enkelt att ta till sig.
IAP, väntetider, kostsamma genvägar.

2/5

Godkänt

Anders Norén

Det har släppts åtskilliga retroplattformare på iOS genom åren, men ingen av dem har lyckats få till den kombination av pixelperfekt grafik, charmig musik och träffsäker bandesign som har gjort spel som Mega Man och Super Mario Bros. till tidlösa klassiker. Dan the Man, från Fruit Ninja-utvecklaren Halfbrick Studios, rör sig inte heller i de kretsarna, men det kan vara den starkaste kandidaten på iOS hittills. Grafiken och ljudet håller högsta klass i genren, och de uppgraderingsbara karaktärerna och vapnen ger banorna ett extra omspelningsvärde som förlåter den stundtals oinspirerade bandesignen. Spelet är gratis att ladda ned, och om man vill slippa annonserna så kan man köpa premium-versionen för 40 kr. Om du gillar dina plattformare och kan tolerera att spela dem med pekskärm-kontroller så är det väl värt pengarna.

Kan vara den snyggaste retroplattformaren på mobil
Ojämn nivå på bandesignen

4/5

Utmärkt