Traditionell sport i all ära, men idag så har en något modernare variant börjat ta mer och mer plats – nämligen E-sport. Idag spelas det turneringar hela tiden, världen över. Det som tidigare varit en sport med ett fåtal åskådare och professionella utövare har idag kommit att bli ett världskänt fenomen. 

Trots att E-sport som begrepp är mer känt idag så har det som fenomen varit med betydligt längre. Redan under slutet av 90-talet så spelades det turneringar som Cyberathlete Professional League, även kallat CPL. Under den första tiden så kunde man se prispotter ligga på exempelvis $60.000 – vilket kan tyckas rimligt, men är ingenting jämfört med vad man ser idag. 

Tar vi Counter-Strike som exempel så kan man se en rejäl ökning i både tittarsiffror och prispengar. Counter-Strike: Global Offensive, som är den senaste upplagan av spelet släpptes under sommaren 2012. Redan under det fjärde kvartalet 2013 valde Valve att sponsra den första Major turneringen, här låg prispotten på $250.000 och turneringen lockade över 140.000 samtidiga tittare. Året därpå så var prispotten densamma, men tittarantalet steg till över 250.000 samtidiga tittare, det hade alltså nästan dubblats. Det har sagts att det till stor del berodde att tredjeparts-sajter gjorde det möjligt att betta skins. Denna idé lockade såklart även en del oseriösa aktörer till marknaden och hela fenomenet blev väldigt omtalat. Valve valde sedan att skicka ut varningsbrev till berörda bettingsajter där man helt enkelt bad dem att upphöra, annars skulle ärendet tas vidare till domstol. Detta var i mångt och mycket något positivt, folk behövde inte längre oroa sig lika mycket över att bli bedragna. Betyder det att bettingen på E-sport dog ut helt? Nej. Idag kan du betta på E-sport precis som du gör med fotboll eller hockey. Det enda du behöver fundera över är var du vill spela. Tittarsifforna då? Så sent som 2018 hade Eleague Boston Major över 1,1 miljoner simultana tittare vilket var rekord på streamingtjänsten Twitch där turneringen sändes. Turneringen hade även $1,000,000 i prispott. Rekordet varade dock inte ens ett år då Fortnite lyckades locka över 1,3 miljoner tittare i Juli 2019. 

Från turneringar som spelats i små källarlokaler till utsålda arenor och både tittarsiffror och prispotter på över miljonen så är E-sporten säkerligen här för att stanna – och förmodligen fortsätta växa.