Det som förut var helt otänkbart är idag standard. Mikrotransaktioner, DLC i alla dess former och utsugande IAP återfinns i vart och vartannat spel. Totalt hopplöst i vissa fall där det direkt påverkar spelandet, men det finns också sådana åtminstone jag själv bara kan skaka på huvudet åt i ren förvåning. Som i Mortal Kombat X, fajtingspelet som är på tapeten just nu.
I Mortal Kombat har vi alltid kunna ”njuta” av överjävligt brutala avslut som skulle dödat vilken Hulk som helst, flera gånger om. Dock ibland lite trixiga att få till, särskilt då man oftast inte har mer än ett försök på sig. Detta vill utgivaren Warner Bros. råda bot på, och på vilket sätt då om inte genom mikrotransaktioner (där ”mikro” snart får exkluderas)?
30 enkla ”fatalities” för 45 kr. Där är vi idag. Ett problem? Knappast! Tröttsamt? Ja, absolut. För så klart kan man ju undra varför sådant här över huvud taget ska kosta pengar. Kan förvisso låsas upp allt eftersom, men mina huvudskakningar består ändå.