…i alla fall om man tror på trailern. Jag älskade Arkham Asylum, det första spelet i serien. Det var en överraskning som levererade ett starkt drama med en härlig spelmekanik. Du kände dig verkligen som Batman, något som inte ett spel tidigare lyckats med. En brutal strid kändes som en graciös balettdans, samtidigt som Batman fick visa sin smarta detektivsida.

När Arkham City kom var det inte längre någon som var överraskad över vad Rocksteady Studios kunde göra. Allt var lika polerat som i Arkham Asylum. Tyvärr föll studion i en vanlig fälla, vi kan kalla det OSW (Open World Syndrome). Vi skulle få en känsla av hur gigantisk världen var. Problemet var att det även väckte en annan känsla: tomhet. Världen må vara stor, men det fanns inget i den. Eller jo, faktum var att Rocksteady Studios såg problemet och agerade. De fyllde världen med mängder av The Riddlers småpussel. För många. Jag fick exakt samma känsla som då jag spelade Assassin’s Creed IV: Black Flag. Det fanns massor av saker att leta efter, men allt kändes autogenererat och meningslöst. Inte unikt och roligt, även om jag måste erkänna att Rocksteady Studios troligen lade ned mycket mer själ i det än Ubisoft.

Problemet med en för stor, tom värld fanns inte i Batman: Arkham Origins. Spelet gjordes emellertid inte av Rocksteady Studios, utan var skapat av Warner Bros Games Montreal. Spelet anklagades av många för att vara ett enkelt sätt att håva in pengar från fansen. Jag var inte en av dem. Eller jo, lite kanske, men jag gillade det i alla fall (som jag skrev i min recension här på Spelbloggen). Det fanns dock flera saker som drog ned helhetsintrycket. Spelet drogs med buggar och dess community manager Mercury gick till och med ut och sa att studion inte skulle lösa dem, utan istället göra DLC. Sedan fanns samma jävla klyscha till skurk med igen, och det fick mig mest att sucka över spelseriens brist på innovation.

Så nu när fjärde spelet i serien, Arkham Knight, släpps är det många som jublar över Rocksteady Studios återkomst. I alla fall för oss som spelar på konsol. De som spelade portningen till PC av Iron Galaxy har fått ett riktigt uselt och buggigt spel. Faktum är att portningen var så dåligt genomfört att Warner Bros Games Montreal ska ha beordrat ett stopp på försäljningen.

För oss konsolspelare finns dock inte de problemen. Allt ska bli bra igen, nu när Batman inte längre är en sellout. Jag är dock inte en av de som jublar. Gradvis har mitt eget intresse för spelserien sjunkit efter varje spel. De går i samma upptrampade fotspår. Att lägga till en bil som spelmekanik eller skryta om en stor värld är inte något som lockar, snarare tvärtom. Kommer jag att spela Arkham Knight? Säkerligen, men inte förrän det kommer i realådorna. Det finns inget i spelets marknadsföring som har lockat mig det minsta. Så i mina ögon lyckas verkligen trailern med att förmedla hur jag känner för spelserien: varje hjälte måste dö och det här spelet dödade Batman.